Hej.

Har precis påbörjat byggandet av min altan på 16,2x5,4m.
Området består av 100% sprängsten där jag ska försöka få dit 9 plintar med stolpskor.
Hur lyckas jag med detta egentligen på bästa sätt?
Se bild för information om mark.

Min första fundering är följande:

1 - Att på något sätt försöka borra mig ner 10-15cm och trycka ner ett armeringsjärn som sticker upp. När denna sitter smetar jag lite betong i botten för att få den lite mer stabil.

2 - Lägga ett 190 diameters gjutrör ca 40cm högt runt armeringsjärnet och fylla detta med betong.

3 - Sätta ner stolpskon och palla upp på rätt höjd efter altanen.

Är detta det enklaste och kanske till och med det bästa sättet jag kan göra?
Några tips och förslag?
 
  • Markområde med sprängsten vid husgrund där bygge av altan planeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Ser ingen direkt nytta med att trycka ner armering under plinten på det sättet. Området ser ut att ligga högt och risken för tjälskott är låg när det är bra avrinning och bra dränerande underlag som du har. Skulle rekommendera att placera ut och väga/kapa av gjutrören och återfylla runt rören sedan gjuta fast stolpskon.
 
Redigerat:
  • Gilla
Adhinio
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Ser ingen direkt nytta med att trycka ner armering under plinten på det sättet. Området ser ut att ligga högt och risken för tjälskott är låg när det är bra avrinning och bra dränerande underlag som du har. Skulle rekommendera att placera ut och väga/kapa av gjutrören och återfylla runt rören sedan gjuta fast stolpskon.
Tack för svaret.
Jag borrade faktiskt ner 2 järn i sten/berg där plintarna kommer igår, och idag kommer jag gjuta upp dessa och få fast stolpskon. Jag har inte tänkt att återfylla någon sten runt dessa, utan enbart skicka ut en hink betong per plint. Hoppas det räcker.
 
Har du tänkt att dina gjutna plintar bara ska stå på ytan?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du tänkt att dina gjutna plintar bara ska stå på ytan?
Ja.
Bör väl gå med tanke på att de förankras i mark med järn. Höjden på plintarna är ca 40cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.