Hej.

hur hade nog gjort detta?
Inkommande ledning ifrån mätartavla ska fördelas till central för huset men även central för garaget (parallellt) mätartavlan sitter under central i källaren.

min tanke var att på understa raden i centralen montera en plint eldon EKS525 . I denna plint fördelar jag inkommande till HB i huscentralen samt kopplar in min 5g6 som försörjer garaget.

ser ni något fel i detta att plinten sitter monterad i centralen och är spänningsatt fast HB i centralen är bruten?


Min andra fråga är som jag funderat på om jag ska montera en HB för matningen till garaget bredvid plinten för att kunna bryta spänningen helt ut till garaget? Sitter en central där ute såklart med HB i?

Andra alternativet är att montera den extra HB innan plinten för att på så sätt ersätta min gamla HB före elmätaren för att slippa bryta strömmen med mätarsäkringar då jag inte litar på min gamla röd/ gröna HB.

jag hoppas på några tips.

mvh Andreas
 
S Sandman88 skrev:
ser ni något fel i detta att plinten sitter monterad i centralen och är spänningsatt fast HB i centralen är bruten?
Nej, det bör vara uppenbart vilka delar som HB bryter. Lämna gärna lite luft till andra normkomponenter på denna rad så framgår det än mer tydligt.
S Sandman88 skrev:
HB för matningen till garaget bredvid plinten för att kunna bryta spänningen helt ut till garaget?
Visst kan du, om du har skäl till det, men man brukar aldrig göra så.
S Sandman88 skrev:
Andra alternativet är att montera den extra HB innan plinten för att på så sätt ersätta min gamla HB före elmätaren
Återigen inte riktigt rätt plats IMHO. Du bör istället ordna en pålitlig HB i mätarskåpet. Dagens moderna elmätare brukar ha en godkänd frånkopplare inbyggd.
 
Tack @Bo.Siltberg för utförligt och snabbt svar. Då blir det enbart en plint på understa raden. Tanken var en hager gamma 3x18 där 2 rader används till komponenter och understa till bara plinten.

mvh Andreas
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.