Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag ska bygga ett inglasat uterum och har funderingar kring om jag ska bygga på plint eller behöver gjuta platta.

Här är lite grundförutsättningar:
Storlek 6 meter (längs huset) x 4,6 ut, dvs nästan 28 kvm. Långsidan samt ena kortsidan kommer att vara glaspartier. På golvet ska vi lägga klinker och golvvärme (el). Vi har tänkt att göra det vinterbonad eller i alla fall så att vi kan utnyttja det nästan året runt.
Marken består av lera och det är inte tillåtet att dränera bort vatten eftersom husen då riskerar att sätta sig. Lokalt återtag tror jag kommunen kallar det. Huset ligger i gamla Bohuslän, dvs västkusten.

Tidigare låg det en altan på samma plats men den var bara ca 3 meter ut från huset. Grundarbetet bestod då av slipers, 3 rader, parallellt med huset. På dessa ligger bärare (reglar) och på detta låg sedan golvbrädorna.

Rekommendationen jag fått är att komplettera med en rad plintar längst ut (ca 4,50 från huset) där den yttre bärlinan ska fästas och att man kan återanvända den gamla sliperskonstruktionen som stöd för de nya reglarna. Plintarna är tänkt att vara 20 cm diameter och grävas 1 meter ner. Dessa ska placeras med 120 cm avstånd. Reglarna fästs med vinkeljärn var 60 cm. Virkesdimension 45*145.

Så till själva frågan: Kommer detta att hålla eller riskarar jag få sättningar? Eftersom jag ska lägga klinker så känns det extra viktigt att det verkligen inte blir några förskjutningar. Är det bäst att gjuta en platta istället eller är det overkill? Jag vill ju inte lägga ner mer pengar än nödvändigt men samtidigt inte riskera att få riva upp det igen. Jag känner mig verkligen osäker på om rekommendationen är lämnad med tillräcklig säkerhetsmarginal. Tacksam för era tips och synpunkter.
 
Eftersom jag inte fått några svar i detta forum så har jag nu istället postat samma inlägg under Altan & Uteplats. Så om någon här vill svara eller läsa vidare kring detta - gör det på andra forumet
 
Och därmed Stänger jag här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.