Jag har grävt för plintar till en altan. Jag har stött på berg på ett djup av 70-90 cm. Så lång ner är det väldigt svårt att komma till och gräva. Den sista biten har jag grävt med en gammal skruvlåda.

jag har någonstans blivit upplyst att betong och jord inte är en bra kombination.

När jag på andra ställen, där det varit lättare att komma åt, grävt för plint har jag vid gjutningen rengjort berget noggrant med en gammal diskborste och vatten.

Finns det något bra sätt att rengöra därnere så att det duger för att hälla ner betong?

Min plan är att rengöra så gott det går, dvs nästan inte alls. Borra två hål i berget och sätta fast två stycken armeringsjärn med ankarmassa. Därefter fyller jag på med betong 10-15 cm i hela hålrummet. Sedan ställer jag gjutjärnet i betongen och fixerar detta genom att dra ner lite stenmjöl på sidorna om röret. Det blir alltså två gjutningar. I nästa gjutning fyller jag upp hela röret och fixerar stolpskon.

Grävt hål för plint med synlig berggrund och vattenansamling bredvid orangea avloppsrör och en svart hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hål grävt för altanplint där berg möter jord, med vattenansamling i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har blåst med kompressor vid liknande situationer, inga indikationer på att det inte fungerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.