Eldar med pellets och brännare som jag har för mig heter PX 21. Sista biten från skruven till brännaren sitter ett plåtrör. Och när pelletsen trillar ner där för det ett himla liv. Tyvärr sitter pannan direkt nedanför källartrappen, och utrymmet upp till hallen är dåligt ljudisolerat.

Vi har ju vant oss nu med plingandet, men varje gång det plingar tänker jag på pengarna som rinner mellan fingrarna. :)

Någon som vet om jag helt enkelt kan isolera röret för att få bort resonansljudet? Det sitter ju en givare på, funderar om den blir för varm om jag gör så.

På sikt ska det ljudisoleras och bytas dörr mm, och på ännu längre sikt ska nytt pannrum inredas. Men tills dess så vill jag ha bort plingandet! Tacksam för tips
 
H
Tryck in en modern brännare från den här sidan av sekelskiftet så slipper du både pling, pelletspromsar och framhoppande pellets.
Isolera kan du nog inte göra då temperaturen i fallröret då skulle bli för varm.
 
Eller se plingandet som en vink om att brännaren går.
 
Igår plockade jag ner brännaren i sina beståndsdelar och upptäckte att i röret satt en sån där bromsplåt, det är ju förstås den som orsakat plingandet all denna tid. Nu tog jag bort den och vips så hörs det knappt upp till boplanet. Återstår att se om det ligger fullt av obränd pellets i pannan. Men mysteriet fick iaf sin troliga lösning.
 
Efter att ha kört ett tag nu så konstaterar jag att bromsplåten hade ingen som helst effekt, förutom oljudet, i min anläggning. Några få pellets hamnar i pannan, men oljudet är borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.