Hej!
Är det ngn som byggt en lucka av plexiglas till sin mat / vinkällare? Och hur gick ni då till väga för att den ska kunna fungera att gå på då den är i köket?

Med vänlig hälsning,
Irene
 
Hur stor ska luckan vara? Varför inte ha en lucka med härdat glas? Hur är den tänkt att öppnas, men handkraft eller automatik?
 
Plexiglas blir lätt repigt om ni ska gå på det.. finns riktigt tjockt härdat glas att använda, men troligtvis är det svindyrt och väldigt tungt :thinking:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
Minns att jag sett en lösning i en renoveringstråd. Hittade den den tillslut, se inlägg #36 och framåt. Dock inte med plexiglas som efterfrågas.

[länk]
tack ska du ha
 
jonmo jonmo skrev:
Hur stor ska luckan vara? Varför inte ha en lucka med härdat glas? Hur är den tänkt att öppnas, men handkraft eller automatik?
Hej! Låter som en god idé, ska vara 140 cm /60 cm.
Öppnas för hand men med stöd av gasdämpare.

irene
 
Vikten är det jag känner talar mest mot härdglas... men jag hade valt laminerat härdglas ändå om möjligt.

Det finns dock Plexiglass med repskyddad yta på ena sidan, väldigt mycket bättre tålighet än vanlig.
Om du väljer plexi så försök hitta nån som fräser den åt dig med alla hål osv direkt.
Plexi spricker relativt lätt vid bearbetning och även mycket små sprickor eller ojämnheter vid borrning/sågning blir lätt stora och förstör hela skivan när den belastas. Man bör ha överdimensionerade hål vid infästningar mm så den kan röra sig lite då plasten påverkas av temperatur.
 
Så grymt dyrt är det inte med laminerat härdglas. Har en ruta som är ~120x60 i altangolvet och den kostade ungefär 3600 om jag minns rätt. Dock var det utan bearbetning med hål etc.
Den är givetvis tyngre, men det är ju enbart relevant när du väljer storlek på gasdämpare.
 
Tack ska ni ha för råd och tips. Ska kolla upp det lite :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.