Undrar om något använt någon typ av glasskiva, plexiglas eller plastskiva som skydd mot en vägg.
Tänker mig att man kunde ha det bakom sitt skoställ i hallen så att väggen inte blir ful där bakom av alla skitiga skor.... Så skulle man kanske ha nån schysst färg, tapet el dylik bakom skivan oxå...

Har för mig att jag sett något liknande i kök istället för kakel ovanför diskbänk, men kommer ju förstås inte ihåg vad för sorts skiva det varit.
Genomskinlig och tålig skulle den helst vara  ;)

Någon som har något förslag eller erfarenheter?
 
Smart idé men ta inte plexi då det e ganska mjukt i ytan och blir lätt repigt

(Jag vet, jag har plexi i skuffen på bilen ovanför mina slutsteg)
 
aha, ok. Bra att veta. Det var ju inte direkt det jag ville åstadkomma ;)

Någon som har något förslag på material man skulle kunna använda?
 
Jag ska sätta mosaik bakom skostället och ev. hela vägen upp till hatthyllan.
 
Plexi är reptåligt, i princip som glas. Lexan som alla blandar ihop med Plexi är väldigt lätt att repa, men mjukare och inte lika sprött som Plexi och glas.

Vill man ha snygga kanter och hål i plexi glas så ska man laserskära det, annars blir ytan matt. Jag kan tillskära plexi glas du behöver eftersom jag jobbar med laser skärning.

 
Dessutom kan man göra snygga gravyrer om man vill också i plexi eller glas. Ytan blir frostad när man graverar.

Glasmästare vill helst jobba med lexan, bättre pris, lättare att mekanisk bearbeta eftersom det är mjukare än Plexi. Skulle jag gissa Mercafreak så har du lexan i din bil.

Bifogar en bild som visar hur kanten på en plexi blir vid laserskärning.
 
  • pen_rack.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en bild på hur gravyr blir på glas och plexi
 
  • 0508-12.jpg
Tack tipsen! :)

Där ser man. Ja plexiglas ser ju snyggt ut. Det finns olika tjocklekar oxå?

Då återstår ju prisfrågan... Är det jättedyrt med plexiglas och att få det skuret till lämplig storlek? Och var kan man köpa det? Finns det på byggvaruhus eller ska man vända sig till glasmästare?

 
Plexi glas finns allt från ca 2mm upptill flera cm.....

Plexiglas finns att köpa hos glasmästaren, men skära den bör man vända sig till någon med laser maskin eftersom man får snyggaste kanterna.

Om du vet formatet samt tjockleken kan jag kolla vad det skulle kosta dig att köpa den genom mig. Vi har ganska bra pris på plexi glas i 2,3 och 4mm tjockt.

 
Låter kalas!  :D
Tror nog att 2 eller 3 mm skulle vara bäst, trol 2...

Har inte varit hemma på ett par dagar, men uppskattar måtten till 70 cm x 100 cm alt 70 x 150 (ska konferera med sambon).
Kan man göra hål i skivan sen, så man ska sätta upp den med skruv?
 
Kollar pris under dagen.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.