W
Ska anlägga en ny infart + rondell mm på min tomt. Det är gräs idag men alla körbara ytor ska bli grus. Det jag funderar på är vad jag ska skilja av gräset och gruset med. Snyggast e helt klart granit men det e för dyrt då det är ca 300 löpmeter. Galvad plåt från trädgårdsfiramn e ok men rätt dyrt det oxo så det jag funderar på e att köpa plexiskivor och kapa upp i strimlor på ca 25cm och sätta som kant. De ska alltså inte sticka upp mer än 1 cm bara så att rötterna inte sprider sig in i gruset.
Är det någon som har prövat detta eller har ett annat bra tips??
 
  • Gilla
Twilight81
  • Laddar…
Det blir nog inte så fint efter du har kört på plexin med grästrimmern eller klipparen.
 
W
raveper skrev:
Det blir nog inte så fint efter du har kört på plexin med grästrimmern eller klipparen.
Varför inte? Man brukar ju ha grönt plast kantband runt rabatter etc och om det tål grästrimmer mm så gör plexi det alla gånger.
 
Wester skrev:
Varför inte? Man brukar ju ha grönt plast kantband runt rabatter etc och om det tål grästrimmer mm så gör plexi det alla gånger.

Plast som plast. Sen när fick plast och plexi samma egenskaper.
 
Jag köpte i våras 300m som vi har satt mellan grus/gräs samt mellan häck/gräs. Köpte från en lokal plåtverkstad, 2mm alu-sink. 800:-
Att köpa dessa färdiga i någon butik är ju rena rånet.
 
W
MB77 skrev:
Jag köpte i våras 300m som vi har satt mellan grus/gräs samt mellan häck/gräs. Köpte från en lokal plåtverkstad, 2mm alu-sink. 800:-
Att köpa dessa färdiga i någon butik är ju rena rånet.
Låter kanon. Hur höga beställde du? tänkte runt 15cm.
En tanke jag har angående detta e hur det blir efter några år, blir de rostiga och trasiga i kanten och därmed vassa och en skaderisk för barn och djur?
 
Wester skrev:
Låter kanon. Hur höga beställde du? tänkte runt 15cm.
En tanke jag har angående detta e hur det blir efter några år, blir de rostiga och trasiga i kanten och därmed vassa och en skaderisk för barn och djur?
Våra är omkring 15cm höga. Visst kommer de att rosta, men aluZink har 2-6ggr bättre korrosionsbeständighet än galvat, så de kommer nog att hålla ett hyggligt antal år. När de är sönderrostade på de ställen som de syns och går får man väl byta, de kostar ju nästan inget;)
 
MB77 skrev:
Jag köpte i våras 300m som vi har satt mellan grus/gräs samt mellan häck/gräs. Köpte från en lokal plåtverkstad, 2mm alu-sink. 800:-
Att köpa dessa färdiga i någon butik är ju rena rånet.
Hur ser dom ut, är det såna där veckade eller är dom släta?
 
Bigfoot skrev:
Hur ser dom ut, är det såna där veckade eller är dom släta?
De är släta, ska se om jag inte hinner att lägga upp en bild under dagen.
 
hm sanneligen intressant, kollar gärna på bilden jag med
Var det jobbigt material att jobba med ?
 
Ett par bilder på hur det ser ut hemma. Skarvarna är popnitade.
Länderna som vi har använt är 2500mm, inga problem att jobba med. Har använt gummislägga för att få ner dem i backen.
IMG_1862.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörnen lätta att böja
IMG_1861.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1865.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klart snyggaste varianten jag sett om man räknar bort dom som blir svindyra. Undrar om vilken plåtverkstad som helst kan fixa sådana.
 
Snyggt!!! För hållbarhetens skull är nog rostfritt vara bättre. Frågan är bara vad meterlånga "remsor" på ~10cm höga och 2mm tjocka skulle kosta?
 
Bigfoot skrev:
Klart snyggaste varianten jag sett om man räknar bort dom som blir svindyra. Undrar om vilken plåtverkstad som helst kan fixa sådana.
Först så var vi inne på att köpa från Benders http://www.benders.se/tabid/810/articleName/12813/Default.aspx men de är alldeles för dyra, 5m för 493:- :eek: och vi behöve 300m hade kostat nästan 30 000:- och nu så betalad vi 800:- :D vist så är de från Benders lackad, men inte till det priset.

Kolla med nämaste plåtverkstad om de kan fixa, vi köpte från ett företag som bearbetar tunnplåt.
 
  • Gilla
Kappen
  • Laddar…
MB77 skrev:
Först så var vi inne på att köpa från Benders [länk] men de är alldeles för dyra, 5m för 493:- :eek: och vi behöve 300m hade kostat nästan 30 000:- och nu så betalad vi 800:- :D vist så är de från Benders lackad, men inte till det priset.

Kolla med nämaste plåtverkstad om de kan fixa, vi köpte från ett företag som bearbetar tunnplåt.

Väcker liv en en gammal tråd.
Såg att du är från samma stad som jag, du har inte namn på stället du köpte dem ifrån?
Hur ser de ut nu, några år senare förresten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.