Hej,
Jag undrar av er som kan något om hemautomation om plejd's produkter kan vara något att ha? (Plejd.se)
Eller finns "exakt" de produkterna redan från andra leverantörer?
Jag frågar för dom söker investerare genom att notera sin aktie på Börsen nu nämligen.
Ha det fint
 
  • Gilla
Plejd
  • Laddar…
Hej,

Det finns massvis med olika lösningar där man är knutet till produkter från endast ett företag så det är svårt att säga exakt om det finns, det finns iaf flera väldigt liknande lösningar.

Deras video ser fin ut men jag tycker resonemanget med elektrikern haltar grovt;
- Om man behöver en elektriker för att koppla in produkter så är elektrikern den största kostnaden och inte produkterna. Då förstår jag inte varför man skulle välja plejd framför ett mer etablerat system där man kan konfigurera mer och som även stödjer mer än belysning, t.ex. z-wave.
- Elektriker kommer inte föreslå ett system där de inte får extra arbete, därför föreslår nästan alla elektriker KNX. Jag har t.ex. fört en dialog med min elektriker om att de borde satsa på z-wave för att kunna sälja in fler hemautomationssystem iställer för KNX som de föreslår. Intresset är svalt då inkoppling av en z-wave dimmer är lika mycket arbete för en elektriker som en vanlig dimmer.
 
Jag har pratat med grabbarna från Plejd vid ett flertal mässor och sättet de presenterar sina få produkter är helt klockrent. Seriöst, design, snyggt förpackade puckar osv. Det syns att det är seriösa och som satsar.

Men....
Produkterna som sådan är inte unika och har ett flertal konkurenter vad det gäller drivdon/dimrar med bluetooth-meshteknik och wifi som är väl etablerade på marknaden. Jag ser produkten som en i mängden medans företaget sticker ut och är nytänkande på många sätt.

Är produkterna lanserade ännu?
 
Ok, Vadsbo kan definitivt vara en konkurent att räkna med. Däremot tror jag Vadsbo riktar sig mer mot den prof.marknaden med transformatorer/drivdon. Jag tror att de flesta tillverkare av produkter med z-wave, zigbee, easywave, bluetooth, wifi etc är mer inriktade mot samma marknad.

Jag är inte så insatt i googles/apples hemautomation men jag kan tänka mig att de lär rulla ut några styrbara dimpuckar/drivdon snart.

Vet du om produkterna kommer säljas via elgrossister eller DIY-affärer/e-handel?
 
Blir det inte väldigt begränsad funktion om de bara kommunicerar med blåtand? Hur skall de gå nå via nätet utan kontakt med ex en mobil?

Det var väldigt magert med teknisk info på hemsidan. Är de ens CE godkända?
 
Jag kan tycka att det var knepigt att börja med delar som alla kräver en behörig elektriker för att monteras. Hade då gärna sett att de även kommit med en liten puck med ingång för extern knapp. Det kan bli besvärligt att montera dessa i dubbelram.

För min egen del är koppling mot en gateway ett måste så man kan få lite mer nytta än bara av och på ur sakerna. Det blir inte så smart hem om det inte klarar sig utan att du är hemma.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Sorry, men ju mer jag tittar på Plejds hemsida ju mer saker saknar jag information om.

Hur skall de ex kunna skapa ett scenario som går på timer om du inte har någon av dina styrande enheter hemma?

Man kan styra allt med valfri knapp. De har två dimmers i sortimentet?

LED drivern är en bra tanke, men hur många har lediga dubbeldosor?

Inga sensorer eller styrningar så man kan styra ex markiser, garageport osv?

Det är väldigt mycket tror/kanske för något man vill att en av världens mest konservativa människor skall promota, sälja och installera (elektrikerna som gjort likadant sedan glödlampan uppfanns). Elfirmorna tror jag inte kommer att vara speciellt intresserade av detta heller. Se bara på de system som säljs idag. Det är KNX mfl som de vill sälja då det är komplexa system som ger dem framtida merförsäljning i form av konfigurering och support.

Jag tror Plejd kommer att konkurrera mer mot system som ex D-link, Nexa, Malmbergs osv. Kruxet tror jag kommer att bli ett tillräckligt brett sortiment. En som är så teknikintresserad så han vill automatisera sitt hem vill ha lite mer än ett uttag eller dimmer man kan fjärrstyra och den som nöjer sig med bara det, den går och köper ett Nexa uttag som han pluggar i själv och inte behöver ta in en elektriker för 1000kr plus framkörning osv.
 
Robert-san01 skrev:
Det är väldigt mycket tror/kanske för något man vill att en av världens mest konservativa människor skall promota, sälja och installera (elektrikerna som gjort likadant sedan glödlampan uppfanns). Elfirmorna tror jag inte kommer att vara speciellt intresserade av detta heller. Se bara på de system som säljs idag. Det är KNX mfl som de vill sälja då det är komplexa system som ger dem framtida merförsäljning i form av konfigurering och support.
Håller helt med och ungefär vad jag försökte skriva i mitt första inlägg. Det känns som plejd gjort en väldigt felaktig marknadsanalys när de baserar på att elektrikerna skall promota detta istället för t.ex. KNX.
Varför skulle en elektriker föreslå plejd till kund när elektrikern inte tjänar pengar på den?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Har tittat igenom presentationen från igår och jag blev inte mer övertygad om deras väg till framgång. Att slutkunden får ett lägre pris kan jag tänka mig är en selling point. Men att elektrikern skall flytta pengarna från att sälja arbetstimmar till att sälja hårdvara med låg marginal känns väldigt långsökt. Ett pris 30-40% över konkurrenterna och sedan lägger man på grossisternas och elektrikernas påslag... Två grupper som inte är direkt kända för att ha låga påslag.

De säger också att de behöver sälja 60 000 enheter/år av de 4 produkter som lanseras för att gå jämt upp. Hade de haft ett system som Svensson kan köpa på Jula eller Classe och installera själv hade den siffran inte varit några problem.

Har de tänkt att grossisterna skall lagerföra Plejd och även ha dem på display i butikerna kommer första halvårets produktion att gå åt bara för att fylla hyllorna. Om det sedan inte säljer och grossisterna nyttjar sin fria returrätt efter 12 månader kan jag tänka mig att ekonomin kan bli lite ansträngd hos Plejd.

Hur har de tänkt att styra om ingen är hemma med någon länkad telefon eller att man lagt in det i något scenario som är knappstyrt?

Jag kan tänka mig att det funkar toppen på en båt där pengar inte är en trång sektor.
 
Hur är det med räckvidden för blåtand?
 
Jag är elektriker men skulle aldrig försöka sälja på något ett sådant här system när det finns z-wave som funkar bra och är enkelt att installera.
Finns för många oklarheter hos plejd och den gör sig inte hemma hos våra elgrossar utan hos jula, clas ohlson med flera.
Z-wave kommer troligen aldrig att försvinna, men om tex plejd går i kk efter 2 år och massor av villor har deras sytem i tex köket men vill utöka. Då kan man ju skrota systemet eller går det para ihop med liknande system?
 
Jag har rensat lite här. Anv. "Rogermoore" säger själv att han har investerat i bolaget ifråga, han beskriver dessutom en avsevärd insiderinformation, som kanppast ens en "vanlig" aktieägare har om ett bolag.

Vi räknar det med andra ord som företagsinlägg.

/moderator
 
  • Gilla
Henke-el
  • Laddar…
Brutto 1924 ex moms. Netto runt 5-600 ex moms.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.