Hej! Är det möjligt att få en temp styrning på Plejd och vad behövs isåfall?

Jag har en damm med fiskar som jag skulle vilja få igång doppvärmaren vid 4 grader & tänkte höra om det är möjligt att få denna funktion via Plejd? Om inte, hur hade ni gjort?
 
Utan att ha testat själv:
Plejd kan kommunicera med båda Apple och Google sina Home-automation-system.
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/GWY-01

Kan doppvärmaren kontrolleras av Apple eller Google?
I så fall kan man använda en "If this, then that" applikation.
 
Norskenbygger Norskenbygger skrev:
Utan att ha testat själv:
Plejd kan kommunicera med båda Apple och Google sina Home-automation-system.
[länk]

Kan doppvärmaren kontrolleras av Apple eller Google?
I så fall kan man använda en "If this, then that" applikation.
Så jag skulle kunna fixa en doppvärmare som är kompatibel med tex Google home?
 
Är det inte enklare och säkrare med en termostat istället för att gå via internet till någons molntjänst?
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Köp typ en sådan.
Sedan lägger du L1 in över värme relä till digital in på plejd. Viktig att det är samma fas som du driver din plejd med.
 
  • Digital temperaturstyrningsenhet med röd LED-display, knappar och sensorledning. Online-försäljningssida visad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Rippen85 Rippen85 skrev:
Köp typ en sådan.
Sedan lägger du L1 in över värme relä till digital in på plejd. Viktig att det är samma fas som du driver din plejd med.
Den typen av termostat finns även för direkt drivning från 230V så slipper man ett extra nätaggregat.
Stc 1000 brukar dom heta,kostar under hundringen.
Har nog 6 stycken hemma.
https://www.joom.com/sv/products/62...26c0ab8280f213bb4d6728f&utm_ticket=bee167ef-f
 
Redigerat:
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
R
Hemmapularnn Hemmapularnn skrev:
Hej! Är det möjligt att få en temp styrning på Plejd och vad behövs isåfall?

Jag har en damm med fiskar som jag skulle vilja få igång doppvärmaren vid 4 grader & tänkte höra om det är möjligt att få denna funktion via Plejd? Om inte, hur hade ni gjort?
Det du frågar efter löser du lätt med en vanlig termostat.

Vill du kunna tvinga doppvärmaren på, eller förhindra att värmen går igång alls? Vill du kunna se när värmen är på? Annars ser jag ingen vinst med att blanda in Plejd.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det du frågar efter löser du lätt med en vanlig termostat.

Vill du kunna tvinga doppvärmaren på, eller förhindra att värmen går igång alls? Vill du kunna se när värmen är på? Annars ser jag ingen vinst med att blanda in Plejd.
Vill kunna se så att doppvärmaren verkligen går igång när jag inte är i sommarstugan.
 
R
Hemmapularnn Hemmapularnn skrev:
Vill kunna se så att doppvärmaren verkligen går igång när jag inte är i sommarstugan.
Ok, då är det ju inte svårare än att koppla ingången på Plejdpucken till doppvärmarens fas.

Men det säger ju bara att det är spänning till doppvärmaren, inte om den faktiskt värmer. Ett system som kan mäta effekt skulle vara att föredra. Ett som även har stöd för temperaturmätning skulle vara ännu bättre.
 
B
R RoAd skrev:
Ok, då är det ju inte svårare än att koppla ingången på Plejdpucken till doppvärmarens fas.

Men det säger ju bara att det är spänning till doppvärmaren, inte om den faktiskt värmer. Ett system som kan mäta effekt skulle vara att föredra. Ett som även har stöd för temperaturmätning skulle vara ännu bättre.
Låter ju nästan som en beskrivning av shelly....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
B BSOD skrev:
Låter ju nästan som en beskrivning av shelly....
Ja, Shelly skulle fungera utmärkt.

En 1PM med extern temperatur-sensor så är allt ovanstående löst för 3-400:-

Om 16A räcker förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.