Hej,

Jag vet att denna fråga har ställts tidigare, ändock blir jag inte klok på detta.

Jag har följande upplägg för min plejd mesh:
Schematisk bild som visar Bluetooth-koppling mellan grupp och gateway med räckviddsangivelse på 10 meter.
Sedan jag köpt en gateway har det de bara strulat till anslutningarna än att förbättra dessa.

När jag står ca 7 meter (markerad med x) från gropen där jag har ett elskåp som styr teknikdelarna till poolen och altanbelysning, fungerar det att styra via blootooth.

För att stärka meshen köpte jag två puckar till som sitter i vardera strömbrytare till fasadbelysning för att styra dessa. Min tanke var att den som sitter på kortsidan av huset skulle då brygga över till de 3 som sitter i gropen.

Det fick motsatt effekt. Dessa, av någon anledning länkar inte samman, än värre, när jag nu står vid gropen vid de 3 puckarna vill inte plejd appen ansluta via blutooth längre, då föredrar plejd att ansluta via gatewayn som inte når dessa 3 puckar. Som en fix går jag in i varje enskild puck och direktansluter så att appen slår om från gatway till bluetooth och då kan jag styra dessa.

Eftersom jag då tappar anslutningen till gatways, så kan jag i samma veva inte längre styra fasadbelysningen när jag står vid gropen.

Vad är problemet? Har jag missförstått detta? Har jag konfigurerat fel?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.