Hej,

Jag får en elektriker över nästa vecka som skall installera Plejd för min lampor. Jag ville bra förstå lite mer själv, så ställer några frågor här.

1) Om jag köper Kromdimmern DIM-02, fungerar den endast till där det redan är dimmer?

2) jag har några utelampor på/av som inte har dimmer - men då det är dubbel strömbrytare så tänker jag att jag vill ha DIM-02 så det räcker med en puck. Då är frågan, funkar DIM-02 om det inte är dimmer? Eller måste jag köpa 2 st CTR-01, och får det då plats med två puckar?

Petter
 
Dim-02 kan ställas om i appen så den antingen styra via återfjädrande tryckknapp vilket gör att man kan ljusreglera. Eller vi strömställare Men då bara på/av ej ljusreglera.
 
CRT skulle jag inte använda ihop med tryckknappar. Mer ett relä för på/av.
 
P Perrekk skrev:
Hej,

Jag får en elektriker över nästa vecka som skall installera Plejd för min lampor. Jag ville bra förstå lite mer själv, så ställer några frågor här.

1) Om jag köper Kromdimmern DIM-02, fungerar den endast till där det redan är dimmer?

2) jag har några utelampor på/av som inte har dimmer - men då det är dubbel strömbrytare så tänker jag att jag vill ha DIM-02 så det räcker med en puck. Då är frågan, funkar DIM-02 om det inte är dimmer? Eller måste jag köpa 2 st CTR-01, och får det då plats med två puckar?

Petter
1) Nej, dim-02 är en dimmer som har två separata utgångar. Den kan alltså styra två olika belysningar. Du väljer själv om den ska dimma eller bara av/på.

2) det går bra med en dim-02 enligt punkt 1. Du får inte plats med två ctr i en vanlig apparatdosa.
 
Tack,
Då är det alltså DIM-02 jag skall köra på, oavsett om mina lampor redan är dimbara (inne i lägenheten) eller bara på/av som ute på terasserna. Förstod jag det rätt?
 
A A.G skrev:
CRT skulle jag inte använda ihop med tryckknappar. Mer ett relä för på/av.
Ja, det är ju ett relä. Men varför skulle man inte vilja kunna styra det med en tryckknapp? Genom att koppla det till en tryckknapp kan man ju även styra scenarier och andra plejdpuckar.
 
P Perrekk skrev:
Tack,
Då är det alltså DIM-02 jag skall köra på, oavsett om mina lampor redan är dimbara (inne i lägenheten) eller bara på/av som ute på terasserna. Förstod jag det rätt?
Ja, om du har två lampor som styrs av två knappar i en och samma strömbrytare (kronbrytare eller dubbeltrapp). Är det bara en lampa så köper du dim01. Är det stor belastning kan det finnas fall när de inte orkar, då kan du behöva ctr-01 som har mkt högre maxlast. T.ex. för motorvärmaren.
 
T Tosse skrev:
Ja, om du har två lampor som styrs av två knappar i en och samma strömbrytare (kronbrytare eller dubbeltrapp). Är det bara en lampa så köper du dim01. Är det stor belastning kan det finnas fall när de inte orkar, då kan du behöva ctr-01 som har mkt högre maxlast. T.ex. för motorvärmaren.
Toppen, tack. Följdfråga - funkar DIM-02 även om det är två separata knappar/strömbrytare bredvid varandra? De sitter liksom ihop i samma bricka. Känner mig så okunnig :/
 
  • Två strömbrytare i samma ram monterade på en vit vägg med en termostat ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbel strömbrytare på vägg intill grått draperi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Perrekk skrev:
Toppen, tack. Följdfråga - funkar DIM-02 även om det är två separata knappar/strömbrytare bredvid varandra? De sitter liksom ihop i samma bricka. Känner mig så okunnig :/
Ja, det är just det den är tänkt för:)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, det är just det den är tänkt för:)
Topp :) :)
 
Det går att lösa, bara för elektrikern att dra nödvändig tråd mellan dosorna. I det fallet får du ju plats med två dim01, men jag antar att en dim02 är billigare.
 
Grymt! Då har jag fått svar på mina frågor att DIM funkar för mig! Tack!
Upp till elektrikern att göra jobbet medan jag ivrigt står bredvid :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.