Hej, jag har detta drivdon från Malmbergs som jag vill styra/dimra 4 st "hidealite smart core outdoor" via en plejd puck. Dessa är konstantström 700 mA

Jag har också en ledlist som jag tänkte styra/(dimra?) med detta drivdon från kanlux. Också via plejd. Denna är 12v DC

Nu då, min elektriker säger att detta inte går med en plejd krondimmer dim-02. Jag måste ha en ctr-01!
Stämmer detta??

Min tanke var ju att kunna styra dessa 2 enheter via 1st plejd och inte 2 separata.

Tack Kanlux LED-drivdon 12V DC 0-15W för dimring, visat på en webshopssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Malmbergs multifunktionsdimbar LED-driver med ledningar och tekniska specifikationer på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Malmbergs behöver en styrsignal 1-10 V som Plejd CTR-01 kan leverera (och varken DIM-01 eller DIM-02 klarar det)

Kanlux-drivern är över huvud taget inte dimbar
 
Lånar tråden, har en Dim-02 som driver 6st design light spottar på utgång 1, på utgång 2 sitter det en ej dimbar led spegel med en liten trafo på 24w,

Ställde in båda utgångar som bak kant, förutom den storaskillnaden mellan min dimnivå %. utgång 2 satte jag min dim nivå 100%. För att kunna styra spegeln på samma puck

Rätt eller fel?
 
Det går inte att säga om det är rätt eller fel i ditt utan att veta vad för slags spottar du har och eventuella drivdon. En DIM-02 fungerar inte i TS fall eftersom han har ett drivdon som styrs med 0-10V, så han skulle behöva en dubbel CTR-01 men sådana finns inte. Det finns bara en dubbel strömbrytare (REL-02).
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
det blir lite rörigt med två olika frågeställningar i samma tråd...

men för att säga något om att använda ena Plejdhalvan i en dim-02 för att agera som "en strömbrytare" genom att sätta minimi-dimnivån till 100% så skulle jag säga att det kanske kan fungera tillfredsställande

jag har ingen bestämd uppfattning om det fungerar eller inte, men jag skulle inte installera något på det sättet

som Bo skriver så kan det bero på den anslutna lasten och hur Plejden går i gång -- även om den har 100% som miniminivå, rampar den fortfarande upp för att åstadkomma en mjukstart av ansluten last? vad tycker ditt anslutna drivdon om det? vilken stötström har den anslutna drivdonet vid uppstart?

den maximala lasten per kanal i dim-02 är 100W, medan en ctr-01 klarar 3760W -- det är inget problem för din spegelbelysning under drift, men vi vet inget om drivdonets egenskaper vid till-/frånslag och om det kan skapa strömmar som Plejden inte mår bra av
 
harka harka skrev:
det blir lite rörigt med två olika frågeställningar i samma tråd...

men för att säga något om att använda ena Plejdhalvan i en dim-02 för att agera som "en strömbrytare" genom att sätta minimi-dimnivån till 100% så skulle jag säga att det kanske kan fungera tillfredsställande

jag har ingen bestämd uppfattning om det fungerar eller inte, men jag skulle inte installera något på det sättet

som Bo skriver så kan det bero på den anslutna lasten och hur Plejden går i gång -- även om den har 100% som miniminivå, rampar den fortfarande upp för att åstadkomma en mjukstart av ansluten last? vad tycker ditt anslutna drivdon om det? vilken stötström har den anslutna drivdonet vid uppstart?

den maximala lasten per kanal i dim-02 är 100W, medan en ctr-01 klarar 3760W -- det är inget problem för din spegelbelysning under drift, men vi vet inget om drivdonets egenskaper vid till-/frånslag och om det kan skapa strömmar som Plejden inte mår bra av

Grymt svar. Tack

Kör nu så ett tag så får vi se. Klurade också lite på det hur dim går upp till 100% kontra ett relä. Fundera om jag skulle byta leddrivern till en dim bar i spegeln så det skulle lira ihop som det ska.
 
om det har fungerat en tid så skulle jag nog låta det bero -- gissningsvis är det värsta som skulle kunna hända att Plejden går sönder om olyckan är framme (till-/frånslag sker i fel millisekund), men mer troligt är att den håller alldeles oavsett

jag skulle dock inte planera för en installation på det sättet, och chansa på att det just då aktuella drivdonet inte har några hyss för sig och inte påverkar/påverkas av Plejd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.