Tja.

Ska kompletera med solpaneler och undrar vad som är bäst....

Har idag en 500l tank med 120l vvb utan solslinga.

Ska man då kompletera med en växlare, byta ut tanken eller kompletera med en till tank??  tanken laddas från en pelletspanna (multiheat)....
 
Hur mycket solpaneler har du tänkt dig?
Om du har plats/råd med mer panel, är det lämpligt att ha mer vatten än 500 liter.
Men det är också lämpligast att tillföra solvärmen i den tank där du har varmvattenberedningen.
Billigaste modellen med påhängd värmeväxlare fungerar.
En tank på kanske 750 liter, med en eller ännu hellre två solslingor och två varmvattenslingor fungerar bättre, men kostar ju också mer.
 
hade väl tänkt mig max 10kvm paneler, finns det någon beräkning hur stor tank man ska ha kontra antal kvm paneler?
 
Kanske det gör, men det beror ju även på hur du anordnar solinstallationen.
Ska du ha vakuumrör med heat-pipe eller något annat? Har du sådana vakuumrör är det förhållandevis lätt att ordna för partiell förångning, som är ett sätt att lösa överhettning, om man har för liten tank.
Ev. element i källaren är ett annat sätt, där man kan dumpa överskottsenergi.

Jag eldar med ved, och behöver därför större tankar, så jag har inga problem med att bli av med mycket värme. Det ska mycket till för att tankarna inte ska räcka till där. Mina paneler innehåller 72 vakuumrör. Mekanisk byggyta på taket är väl sådär 14 m², skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.