P
ImageUploadedByByggahus.se1371717826.752582.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1371717928.902824.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åt vilket håll skall det luta? Ut mot den tilltänkta muren? Eller på längden mot vägen
 
Mot muren å ut mot vägen.
 
P
De hävdar att då kommer muren rasa om ett par år. Finns det någon besiktningsman eller vem ska jag få ut hit för att överbevisa dem? Är du hundra procent säker på din sak?

Sträckan är 25m lång. Kan inte ha 25 cm fall hela vägen, så de har delat upp den i 2 delar. Fall mot vägen och fall mot grannen.
 
Redigerat:
Men vad är alternativet? Att det skulle luta in mot huset? För att skydda muren? Bra tänkt där ;)
 
P
Jag har ju dränering runt hela mitt hus och att leda vattnet mot muren kommer ju förr eller senare leda till att den rasar, såvida man inte löser avrinningen på något smidigt sätt
 
Har ni inte kommit överens om det innan dom började?
Brukar alltid bli bäst om man går igenom alla höjder etc med kund/firma innan man börjar! Jag ser att dom "nollat" vid dörrarna dvs strax under teglet o det kan väl vara OK vid dörrar, men man brukar ju inte vilja ha plattorna strax under teglet runt "hela" huset.
Synlig sockel nu blir på hörnorna 13cm?
Har du fallet: hus mot mur löper du stor risk att få vatten ståendes, efter regn, mot muren. Kan ju se tråkigt ut! O vattnet ska ju ta vägen nånstans, sipprar det ner mellan plattor - mur kan jag absolut tänka mej att sättning på muren KAN uppstå. Speciellt om dom har bädd av 0-8mm.
Utan att "sett på plats" så skulle jag gjort som Noseone säger.
1cm/m mot mur hela vägen (tot ca 2cm)+ 1cm/m fall ut mot sidorna på varsitt håll ( 13cm tot /sida)
Inte nöjd med det? Varför?
 
P
Vore det fel att ha det helt vågrätt ut mot muren och fallet enbart på sidorna som nu. Skall tilläggas att det är ett nytt hus, betong och tegel
 
Fel o fel... nej, jag tycker det går bra om du vill ha det så!
 
Om man inte vill ha fall ända ut till vägen så finns ju alltid möjligheten att lägga in brunnar som tar hand om vattnet.
Men det känns som om det blir lite sent att diskutera en sådan lösning när plattorna redan är på plats.

Funderingar kring lutningar och avvattningens utseende/funktion bör man vara klar med INNAN jobbet påbörjas, tråkigt men sant......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.