Hejsan. Är ny här på forumet och blev väldigt överraskad när jag snubblade in här.

Jag har nyligen köpt ett hus som jag flyttar in i om ca 1 månad. Där finns det ett relax-rum på ca 13kvadrat, det är utanför duschen och bastun, med tröskel emellan (plastmatta). I relaxrummet finns det en dörr som går ut mot poolen på baksidan huset. I nuläget ligger det en plastmatta som går upp några centimeter på väggarna och här hade jag velat lägga schiffer eller något liknande och bygga en bar.

Kan man lägga flytspackel direkt på denna mattan eller måste den bort? Det finns varken brunn eller något vatten i detta rummet, dock kan det väl bli lite blött om man är ett gäng som springer mellan poolen och bastun/duschen.

Sedan har jag läst/hört om nya regler angående våtrum, men kan detta klassas som ett våtrum? Snackade med en plattsättare/? jag sprang på om att flytspackla direkt på plastmattan, han såg inga problem med det, däremot verkade han inte ha riktig koll på det här ändå. Han påpekade iofs att plattsättning inte var det han vanligen gjorde utan det var mycket annat jobb dom även sysslade med.

Vad kan det kosta att flytspackla och sätta plattor i detta rummet på ca 13m2, exklusive plattor som jag inhandlar själv. Behöver mattan tas bort gör jag detta själv. Funderar även på att lägga en värmeslinga där, är det något speciellt jag bör tänka på då?

Mvh Andreas
 
Skulle inte flyta på en plastmatta. Däremot kan du ju skippa fall och tätskikt om du inte ska ha vatten i rummet. Vad det kostar är enkelt att räkna ut ;) Välj en leverantör (i exemplet LIP)kolla vilken tjocklek du behöver med golvvärmeslingor(LIP 15 mm slingor max 7mm) sen gångra med 13 kvadrat och du får knappt 12 säck flytspackel men då behöver du inte göra något åt underlaget om vi antar att det är tex golvspånskivor.

Detta enligt LIP 226's monteringsanvisning. Kolla tex på Sigro under kakel & klinker Fäst, fog och tätskikt. Där ser du att en säck kostar 200 spänn så 2400 för flytet sen ett par säck fix och fog + klinker så äre klart och betalt. Totalkostnaden kan du alltså lätt få under 5 lök plus en elektriker (för elen). Kontrollmät elslingan innan montage, det är enklast då ;)
 
Redigerat:
Okej. Menar du 5000kr även om jag låter en plattsättare göra jobbet, finns väl risken att han använder mycket dyrare produkter, är det bättre att köpa allt själv då eller?

Glömde skriva storleken på plattorna, de är 30x30 eller alternativt 30x60, tror jag tycker 30x30 ser bättre ut. För plattorna har jag räknat mig till att jag landar på ca 4000kr. Så klarar jag mig under 10.000kr totalt för ett färdigt golv (med eller utan värmeslinga) så behöver jag inte oroa mig mer över det. Så det är egentligen kostnaden för jobbet som plattsättaren gör jag vart orolig över. Finns det någon "pris-mall" per kvadratmeter dom tar? Självklart förstår jag ju att antalet skärningar osv spelar in, men det är ett helt rektangulärt rum.

Mvh Andreas
 
Plattsättare EJ inräknat dock tror jag det går snabbt då det bara är golv. För mig tog 8m² c:a två dagar allt som allt bara plattsättningen då. Har ingen aning hur länge flytet tar. VIll du veta vad det kostar är det bara att hiva upp gula sidorna och ringa runt och begära offert.

En skärning tar väl 10 sekunder och om rummet som du säger är helt rektangulärt kan du skära alla plattor på en gång i princip bara mot mothållet.
 
Hur kan 8m2 tagit 2 dagar?, låter ju helt osannolik... Efter inmätning osv tar det ju max några timmar. Har trot eller ej jobbat extra ihop med en plattsättare några veckor för ca 7-8 år sedan och vad jag minns gick det jäkligt fort efter man bara fått mätt in riktlinjerna. Flytspackling ett par timmar dag 1, plattsättning några timmar dag 2.

Kanske skulle ta å försöka sig på det själv iaf, tror farsan har lite koll på det här med att få det rakt ;)

jaja, Tack för hjälpen iaf.

Mvh Andreas
 
Det var i mitt badrum så det var en jäkla masssa tillskärning då en bit skulle vara rundad. Jobbade väl inte 15 timmar per dag heller precis :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.