Bakgrund är att kakel skall bytas i kök, gammalt kakel rivas. På ena väggen har kaklet hamnat ca 1cm "grundare", alltså närmare väggen. Kan vara så att det låg gammalt kakel under därmed blev två lager kakel enbart ett. Alternativt att det var dubbla gips och hantverkaren bara lade tillbaka enkelgips. Kontentan är i alla fall att det nu finns skador på stomme och tak där hantverkaren skrapat/skurit bort silikon och detta täcks ju då inte av det nya kaklet. Taket måste ju då målas om helt och hållet då färgen är 8 år gammal och kan därmed inte täckas med ny färg då nyansen inte blir samma. Stommarna har inte någon färgkod så att hitta en matchande färg blir praktiskt taget omöjligt. Känns som att detta beror på oaktsamhet då på andra sidor finns inte en skråma.

En liten del av stommen, en överbryggnadsdel mellan två skåpsluckor, var lös och är nu borta (antagligen slängd). Detta lämnar ett hålrum som blir mycket synligt. Hantverkaren vill nu få det till att det är mitt fel att inte påpekat att denna del, om den ramlar bort, skall sparas. Min tanke är att hantverkaren var fullt införstådd att stommen skulle sparas och därmed skall ju troligtvis också en del av stommen sparas.

Vad har jag för möjlighet att kräva någon form av åtgärd för detta? Att skarva den biten av stommen blir ju aldrig snyggt då nyans omöjligt kommer kunna matchas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.