Nyinflyttad, grovplanerad tomt, dvs hyfsat platt lera. Vi tänker oss c:a 80 kvm plattor i anslutning till huset (uteplats och att gå på, ej uppfart - den är redan asfalterad). Har förstått att den stora grejen inte är själva plattläggningen utan förarbetet...Har nu flera frågor!

Vad (grovt räknat) kan det kosta att låta nån göra delar av eller hela arbetet och vad skiljer det mot att göra allt själv? Antar att vi även om vi gör allt själva måste anlita lastbil för att få hem grus, stenmjöl o plattor, samt hyra en padda (visst heter det så??) för att platta till. Behöver man gräva ur mkt innan? För hand/grävmaskin?

Tidsperspektiv för de olika alternativen? Ingen av oss kan egentligen nåt om mark/anlåggningsarbeten sedan tidiagre.

Tacksam för vägledning från er som är mer erfarna än vi! :)
 
...läs lite på benders, starka, steriks hemsidor (.se efter varje) där finns utförliga beskrivningar och sök här i forumet så märker ni snart ifall ni pallar med att göra det själva
 
Hej, och välkommen till forumet..

Det är som sagt en hel del tungt grovarbete, och underlaget är det mest tidskrävande. Självfallet är det en fördel med maskinhjälp, men mycket måste ändå justeras för hand.

Priserna för anlita hjälp varierar självfallet, men i grova drag kan du räkna med att arbetet kostar minst lika mycket som materialet för en enkel läggning av gångytor. Plattor blir naturligtvis lite billigare än mindre marksten, och krånglig läggning med mycket krav på kapning ger ju ett högre pris än bara raka gångar.
 
Hej!

Jag hade samma funderingar inför mina 130 m2 som skulle plattsättas. Efter mycket informationssök och diskuterande med olika markanläggare kom jag fram till att jag borde göra jobbet själv. Hade jag anlitat någon för rubbet hade det gått på ca 130 tusen inkl. plattorna. Nu kostar det ca 35 tusen, och "några" arbetstimmar i trädgården. Det jobbiga är underarbetet, plattläggningen är ingen konst. Har inte använt några grävmaskiner utan bara spadar och handkraft. Dock hyrde jag en padda för att komprimera underlaget, kostar nån hundring per dygn, men jag fick låna den gratis eftersom jag köpte så mycket plattor. Plattorna går att få fraktfritt hos rätt säljare, gruset kostar oftast några hundralappar i frakt. Jag hade ingen som helst erfarenhet av plattläggning, men med hjälp av släkt och vänner blev resultat riktigt bra.
 
Hej och tack för era svar! Gullgrizen: Vad betyder "några" arbetstimmar (en dag, en vecka, mer?) Hur gjorde ni med underlaget? Hur mkt grus resp stenmjöl hade ni under? Komprimerade ni både gruset o stenmjölet med vibrator? Ursäkta alla dumma frågor men lika bra att ventilera allt vi kommer på! Beskrivningarna man hittar på nätet ser ju lätta ut men bra att höra från nån annan amatör med liter mer erfarenhet än vi!
 
Gullegrizens uppgifter lät minst sagt generösa tycker jag..

Att hyra en 150 kg padda på ex. Cramo kostar cirka 500 kr per dygn.

"Fri padda och fri frakt" hos rätt säljare innebär väl att det är inräknat i priserna på stenen?

Leverans av grus, makadam och stenmjöl kostar ofta en bra slant om du inte kan ta ett helt lass.
Här kostar en skopa stenmjöl levererad med lastmaskin cirka 1 000 kr.

Du bör ju ha bort all matjord, och gärna ha dit 30 cm bra bärlager (makadam) som packas flera gånger, och sedan 5-10 cm stenmjöl som packas och vattnas flera gånger.

Skall ni göra allt för hand (vilket jag avråder från) så snackar vi flera mycket tuffa dagar. En vecka är inte alls orimligt. Hur skall ni få iväg allt material som behöver fraktas bort?
 
Ja om det stämmer som GoForIt säger vete tusan om vi inte ska spara ihop o anlita nån. Vi känner ingen lastbilschaffis så transporten av allt material kommer ju hursomhelst kosta många tusenlappar. Vi jobbar mkt båda två o har småbarn så det låter inte så lockande att göra detta själv på fritiden. Men: Övertyga oss om motsatsen, nån annan i samma situation som lagt plattor själv o tyckte det var en baggis!:)
 
Eftersom jag bor 100 m från stenbutiken, var det ingen konst att prata till sig fri frakt, men jag vet flera återförsäljare som har fri frakt inom kommunen, bara man köper lite större mängder. Och frakten är inte inbakad i plattpriset. Paddan har jag lånat i ca 10 dygn totalt, (dom körde hem den gratis också...), har betalat för ett dygn av dessa, dvs. 150 spänn. Bärlager 0-18, 12 ton betalade jag 1800 kr för inkl. frakt. En skopa stenmjöl levererad kostade 500 kr.

Säger inte att det är busenkelt att göra allt arbete själv, men det är ingen omöjlig uppgift. Bara man tar tid på sig, och har hjälp av en kompis är det inte svårare än något annat projekt. Ångrar inte att jag gav mig i kast med detta, trots två barn och mycket att göra på ordinarie jobbet.

Ett alterrnativ är att anlita någon för underarbetet och lägga stenen själv.
 
Förarbete med grävare och bortforsling av jord kostar för 45 m2 ca 7500:- hos en firma jag frågade.

Frakt av material har kostat ca 700-1200:- beroende på firma och avstånd.
Stenmjöl i säck är dyrt 800kr/m3 mot 200kr/m3 i lösvikt. Så vi tog den firma som kunde leverera stenmjöl i lösvikt även om deras sten var lite dyrare.

En firma som skulle göra hela jobbet inklusive sätta plattorna skulle ta 55000:- + kostnaden för stenen för 45m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.