Bor i trävilla byggd kring 1960 och funderar på att lägga plattor på garageuppfart och gång runtom huset. Vi har sparat och bevarat mycket av husets ursprungliga karaktär så vi vill inte att nya renoveringar skär sig med epoken. Någon som har förslag på vilka plattor vi ska lägga? Tänker spontant på ölandssten eller vanliga fyrkantiga betongplattor men någon härinne kanske har idéer om vad som skulle passa för perioden.
 
BirgitS
Efter att ha växt upp i ett område där det var mycket hus från den tidsperioden så minns jag bara garageuppfarter som var grusade eller asfalterade. Men asfalteringen gjordes nog ofta senare än vid bygget.

T.ex. ölandssten förekom däremot på uteplatser.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Efter att ha växt upp i ett område där det var mycket hus från den tidsperioden så minns jag bara garageuppfarter som var grusade eller asfalterade. Men asfalteringen gjordes nog ofta senare än vid bygget.

T.ex. ölandssten förekom däremot på uteplatser.
Kanske ska vi låta uppfarten fortsätta vara grusad då. Frågan är om det är värt med annat material som är lättare att skotta snö på. Tomten sluttar något så kommer ut en del grus på vägen utanför. Försökte minnas hur det sett ut på liknande hus/tomter men får inte någon bra minnesbild.

Hade gärna haft samma beläggning hela vägen runt. Kanske betongplattor med dansk sjösten?
 
Vill gärna se bildexempel på hur andra har det!
 
En bild underlättar för att se stil, material och omgivning.

Möjliga vägar är kanske smågatsen eller betong sten beroende på hus.

Modern villa med tegelfasad och garage, omgiven av stenmur och uppfart med smågatssten och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern villa med stenläggning och omgivande grönska i olika nyanser och texturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
robbs och 1 till
  • Laddar…
S
40x40 betongplattor var väldigt vanliga på 50-60-talet
 
Tack för tipsen och bildreferenser! Nu tror jag att jag har på fötterna för att klura ut hur jag ska göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.