Tänkte starta med altanbygget i helgen.
Hela tomten består av lera. Just där altanen skall ligga så är det ganska ojämt också, bifogar foto.
Alla säger så olika, en säger lägg marksten och lägg bärlinorna på en annan gjut plintar.
Har det så jättestor betydelse vad jag väljer ?
 
  • DSC_0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart i landet befinner du dig? Jag tänker på risken för tjälskjutning.
 
I Stockholm
 
Jag tror iofs inte att tjälskjutningen är så överhängande stor i Stockholmstrakten (det finns säkert någon här som bor i regionen som kan svara bättre på det) men eftersom det är lera så skulle iallafall jag ha borrat för plint ner till frostfritt.
 
Höjden på den tilltänkta lösningen är ju också styrande.
Har ni tänkt den färdiga golvnivån i höjd med nuvarande altandörr, så är ju det naturliga valet plintar.
 
Den kommer att ligga straxt under altandörren ja. Har börjat gräva nu. Leran är ju ganska blöt, kommer det inte att sjunka när jag sätter plintarna ?
 
Risken finns ju alltid.
Mimimera den genom att använda längre plintar och bra med grovt krossmaterial under.
 
Okaj. Tackar för tipsen.
 
mijaon skrev:
Den kommer att ligga straxt under altandörren ja. Har börjat gräva nu. Leran är ju ganska blöt, kommer det inte att sjunka när jag sätter plintarna ?
Jag tror det är bättre att hyra en jordborr och borra istället för att gräva. Lättare att komma ner på djupet.
 
Funkar det bra i kladdig lera då ? Är ju rätt tungt att lyfta upp.
 
Ja, vid närmare eftertanke så är det nog så. Svårt att borra i lera.
 
Å andra sidan så innebär väl lera att ni kan gräva ganska tighta hål, då det väl inte rasar ner på samma sätt som om det är sandjord.
 
Absolut, det blir väldigt fina hål.
Hur är det med färdiga plintar, om man häller i lite gruskross och en hink betong, funkar det ?
Så slipper man bryta ryggen av allt kånkande och blandande av betongsäckarna ?
 
Ja, använd självfallet färdiggjutna plintar. Det tolkade jag som självklart.

Jag kan lägga ett varningen ord för Maxits justerbara variant, där stolpskons infästning ofta är allt annat än rak. De med fast sko är bättre.
 
Nej jag hade faktiskt tänkt att gjuta själv....fast det verkar ju skönare med färdiga :)
Räcker det med kross och grus under eller bör jag hälla i lite betong runtom ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.