Jag har flyttat in i ett nyproducerat radhus. Nu har vi av entreprenaden som byggde huset fått erbjudande om plattsättning av uppfarten till huset och jag tänkte höra om det finns någon här som skulle kunna göra ett utlåtande av erbjudandet.

Uppfarten är ca 55 kvm och idag är den täckt av finkornigt grus. Plattorna som ska läggas är "S:t Eriks Rustik Naturgrå 133x200x50". För detta vill de ha 66 000 kr inklusive moms. Det innefattar alltså arbete och material.

På bygghemma.se kostar plattorna för 55 kvm ca 10 655 kr inkl moms.
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...eriks-rustik-naturgra-helpall/p-217062-217064

Jag har ingen aning om huruvida 66 000 kr är ett schyst pris eller inte och skulle verkligen uppskatta ett utlåtande av någon som har koll på plattsättning.

Tack på förhand.
 
lättast är att bryta ner offerten till de beståndsdelar den består i.

Plattor 10655kr
frakt för plattor? 800kr?
är marken för hög idag så det behövs grävas ur?
grävmaskin 2000kr / tim samt lastbil för att köra bort överblivna massor.
c:a 10 000kr för grävare med förare.
Väga av ytan med planlaser (hyra planlaser) 500kr
lägga stenmjöl 13 kubikmeter (c:a 250kr /kbm) 3-4000kr
Sen har vi arbete, garanterat 2 man i 4 dagar med läggning kapning och fogning.
lite diverse hyrmaskiner för att packa massor och kapa stenar c:a 2000kr
Någon ska lägga tjänstemannatid på att beställa skriva faktura.
men totalt c:a 70 arbetstimmar á 500kr blir 35000 kr.
lite vinst på c:a 5-7000kr

summa av allt blir ganska nära dit pris på 66 000kr så jag skulle klassa priset som schysst.
De har normalt bättre rabatter på material som plattorna och stenmjöl och fogsand, detta brukar jämna ut sig att man betalar samma som man själv varit i butiken fast de har med sin vinst i sitt pris till dig, altenativt är deras pris till dig något billigare. Köpte själv sten som arbetsledare och jag köpte av s:t eriks till en kund för c:a 25 000kr, detta skulle i butik ha kostat kunden 36 000kr då utan rabatter, normalt får alla rabatter och fastpriserna gäller bara vid små köp.
 
  • Gilla
viktor83 och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra och utförligt svar. Känns bra att höra att det verkar vara ett schyst pris. Då återstår bara att bestämma sig huruvida det är värt det eller inte. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.