Har någon bra tips eller lösningar på problemet med platform till skorsten??

Efter typ minst 15 år så har sotaren fått för sig att nä nu behövs en plattform för att kunna arbeta med den utanpåliggande skorstenen jag har. Skorstenen sticker upp för högt och det skall finnas en plattform som är max 120 cm under pipans topp.
Denna måste ju självklart bli så pass stabil att den fungerar. pipan sitter dessutom på gaveln av huset så kan inte luta något mot den.
Ni kan se bilden på den enda lösning jag kan komma på men då det verkar totalt obefintligt med bra alternativ på marknaden så tänkte jag höra här om någon har en bra ide eller tips.
Taket är korrigerat plåttak. plattformen skulle på höga sidan behöva vara ca 70 cm hög.
Är detta något jag kan bygga själv om jag gör den tillräckligt stabil?

Jag tänkte även försöka göra denna löstagbar så den inte är där och är ful 364 dagar om året när den inte skall sotas.

skorsten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
redan kollat där. de har en liknande konstruktion som den jag ritat på bilden. problemet med den är att den verkar skall säkras mot en skorsten så den inte kan åka i sidled. den verkar inte vara till för att stå fritt på ett tak så att säga.
Annars har de inget som passar.
 
Kan du inte göra skorstenen fällbar?
Något sätt att enkelt ta bort överdelen så sotaren kan stå på taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.