Har förberett för ovanmarkspool men det verkar som jag inte hinner få hjälp att bygga upp den före vintern. Ytan är på 45 kvm. Grävde 15 cm, jämnade marken och la sedan markduk och 13,5 ton 0-16 som jag paddade och sedan stenmjöl som paddades ordentlig. Reglarna är också nedgrävda. Min fråga är kan det här stå under vintern utan skydd utan att ta skada?
Skickar en bild.
 
  • Förberedd grund för ovanmarkspool med paddad grusyta och nedgrävda reglar.
Trollpolka Trollpolka skrev:
Har förberett för ovanmarkspool men det verkar som jag inte hinner få hjälp att bygga upp den före vintern. Ytan är på 45 kvm. Grävde 15 cm, jämnade marken och la sedan markduk och 13,5 ton 0-16 som jag paddade och sedan stenmjöl som paddades ordentlig. Reglarna är också nedgrävda. Min fråga är kan det här stå under vintern utan skydd utan att ta skada?
Skickar en bild.
Borde inte vara nån fara alls, är det plåt/stålreglar?
De står ju utomhus och blött när poolen är på plats.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Borde inte vara nån fara alls, är det plåt/stålreglar?
De står ju utomhus och blött när poolen är på plats.
Tack för svaret. Ja det är kraftiga stålreglar som möts till motsvarande sida ca 1 dm under marken.
 
En fråga kring underlaget. Hur pass dränerande är 0-16? Jag har i vår poolgrop sprängsten längst ner, har fyllt på med grövre makadam och lagt markduk. Jag funderar på att ta en genväg och lägga 1 dm 0-16 direkt och strunta i dränering, då får jag en fast yta att ställa poolen (ovanmark) på, men jag har svårt att hitta info om hur snabbt 0-16 dränerar t.ex. regnvatten? Man vill ju inte det ska bli några cm vatten i gropen som sen tar en halv dag att sippra igenom.

Det normala är ju

-dränering+makadam 8-16
- markduk
- stenmjöl
-pool + ev isolering.

Man lägger ju ett lager stenmjöl ovanpå dräneringen, så detta borde rimligtvis också försvåra dräneringen av regnvattne? Eller tänker jag helt fel? Vi har inget grundvatten eller liknande utan 100% av det vatten vi vill bli av med kommer från ovan. Tomten är dessutom sluttande berggrund, så det finns ingen risk att vattnet blir ståendes under poolgropen.

Tack på förhand
S
 
Rätt eller fel, men jag körde med 0-16 som jämnades av och paddades med dränering i ytterkant runtom, som går till pumpgrop.
Sedan ja jag markisolering under och byggde upp poolen ovanpå den.

Har funkat i ett gäng år. (y)
 
S steve5432 skrev:
En fråga kring underlaget. Hur pass dränerande är 0-16? Jag har i vår poolgrop sprängsten längst ner, har fyllt på med grövre makadam och lagt markduk. Jag funderar på att ta en genväg och lägga 1 dm 0-16 direkt och strunta i dränering, då får jag en fast yta att ställa poolen (ovanmark) på, men jag har svårt att hitta info om hur snabbt 0-16 dränerar t.ex. regnvatten? Man vill ju inte det ska bli några cm vatten i gropen som sen tar en halv dag att sippra igenom.

Det normala är ju

-dränering+makadam 8-16
- markduk
- stenmjöl
-pool + ev isolering.

Man lägger ju ett lager stenmjöl ovanpå dräneringen, så detta borde rimligtvis också försvåra dräneringen av regnvattne? Eller tänker jag helt fel? Vi har inget grundvatten eller liknande utan 100% av det vatten vi vill bli av med kommer från ovan. Tomten är dessutom sluttande berggrund, så det finns ingen risk att vattnet blir ståendes under poolgropen.

Tack på förhand
S
När du grävt bort matjord ska du lägga markduk och sedan grus som paddas. Där jag köpte poolen rekommenderar 0-16 och sedan stenmjöl minst 5 cm packad. Jag har ca 7 cm. Grövre grus än 0-16 kan lättare komma i rörelse och det handlar om 35 ton vatten till den här poolen. Eftersom den inte är så djupgrävd behövs ingen dränering, materialet är tillräckligt bra för det. Men om du vill ha annat grus måste du fråga någon som kan mer om markjobb. Det är inget fel att lägga markduk även mellan gruslagren också. Jag har valt att göra som det står i beskrivningen. Och jag har märkt att vattnet skjunker fort efter regnskurar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.