Vi har en braskamin där skorstenen är ansluten bakåt och alltså går på utsidan av huset. Skorstenen är ca 2 m över takpannorna. I vinkeln ut från kaminen är det möjligt att underifrån ta loss en sotningslucka så att det skulle kunna gå att sota den vägen. Skorstenen är totalt 4 m.

Är det nån som har en liknande konstruktion och vad säger sotarna om att sota underifrån? Har hört mig för lite, verkar som de inte alltid tycker att det är så bra. Måste man ändå skaffa en plattform eller stege till skorstenen?
 
Svarar på min egen fråga. Kollade med Hisingens sotardistrikt och de sa att sota underifrån inte var nån bra lösning pga:
1. Det sotar väldigt mycket, smutsar ner vägg mm.
2. Kamerainspektion görs vid kontroller och då behöver man tydligen kunna göra det uppifrån också.

Han tipsade om att en sotlucka kan sättas nånstans på mitten.
 
Jag har en sådan lösning på min anläggning, http://web.telia.com/~u52025626/mittpannrum/index.htm . Den är vederbörligen godkänd av sotaren på orten. Jag har också ordnat självsotning på anläggningen. Kolla bilderna på sotningsdelen så ser du hur det ser ut. Inget sot på väggarna.
 
Det verkar smidigt, inga problem att sota underifrån. Bra sida, tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.