G
Hittade ej mitt tidigare inlägg om plattan.Får ställa en ny fråga.
I alla fall.Skall köra med en baklastare på plattan som väger 10 ton.
Plattans tjocklek min 15 cm.
Armeringsmattor har jag redan köpt.
Men sedan tillkommer armeringsjärn.
Hur skall dom läggas.
Hur kraftiga skall dom vara.
Har tänkt använda cellplast antingen 50 eller 100 mm tjockt.
Skall inte använda garaget så ofta.
Tacksam för svar.
 
Jag har byggt min platta för att kunna punktbelasta den med 10 ton. Typ en liten hydraulisk domkraft.

Enligt Fundias hemsida och tabeller skulle jag ha 12 cm Betong och dubbel armering. Alltså både i över och underkant. Nu komer jag dock inte ihåg hur grovt det var. 8-150?

Kolla på deras hemsida. SÅ behöver du inte anklaga någon annan för att det blev fel.

Många "expertar" gav mig väldigt blandade bud. Allt från 8 cm med enkel armering till 30 cm med massor med armering.

Jag kom i alla fall fram till den mest ekonomiska lösningen för mina krav genom att beräkna det själv.
 
Det måste väl rimligtvis bero på hur stor yta du belastar också.

En maskin med fyra hjul belastar ju inte en punkt med 10 ton.

Man skall väl tänka på att en platta är svagare vid kanterna, lägg lite extra järn vid
portar och liknande.

 
En baklastare har ju stora fina hjul, så det klarar nästan vilken platta som helst. Men som tidigare nämnts, så kan man ju vilja ställa en domkraft under, och då får man lite högre belastning. Det blir nog väldigt bra att göra enligt mats757. Sen kan du ju gjuta tjockare och med extra mycket armering vid porten (balk).
 
10 ton så räcker 120mm med 1lager 5200 nät lätt på 5mm distanser
 
mats757 skrev:
Jag har byggt min platta för att kunna punktbelasta den med 10 ton. Typ en liten hydraulisk domkraft.

Enligt Fundias hemsida och tabeller skulle jag ha 12 cm Betong och dubbel armering. Alltså både i över och underkant. Nu komer jag dock inte ihåg hur grovt det var. 8-150?

Kolla på deras hemsida. SÅ behöver du inte anklaga någon annan för att det blev fel.

Många "expertar" gav mig väldigt blandade bud. Allt från 8 cm med enkel armering till 30 cm med massor med armering.

Jag kom i alla fall fram till den mest ekonomiska lösningen för mina krav genom att beräkna det själv.
Jag försöker hitta information hur jag ska dimensionera min platta, vart på fundias hemsida hittade du tabellerna? Kommer vara garage på plattan och 2 våningar till, inga 10ton maskiner. Dock bärande stolpar som bär upp två våningar och tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.