Jag undrar om det är någon kunnig som vill hjälpa mig med att räkna ut vad materialkostnaden blir om man lägger på ett plåttak från Byggmax (TR20) på en friggebod som är 15 kvm. Taket har "normal" vinkel. Takpapp finns redan på huset.

Mycket tacksam om någon har tid och lust att hjälpa mig med detta.

Mvh,
 
Om boden är 3x5 m så torde 5 st 4000mm plåtar per sida räcka. Plåtarna kostar 330kr st på byggmax -> 3300 kr
Läkt kostar väl ca 5-7kr/m - säg att du behöver cc60 - dvs ca 7 st x 5m per sida 70m ->500 kr

Lägg på lite spik och en nockplåt samt skruv till plåten så borde du landa på ca 4500-5500 kr ?

Annars, om det passar med övrig bebyggelse, så kan jag rekommendera shingel - väldigt lättlagt och snyggt !
Blir en del pappspikande men det är lätt att hålla på med och skall enligt tillverkarna hålla i upp till 30 år )
Brukar kosta mellan 160-300 kr/kvm - dvs ca 3000-6000 kr för din frigga - (byggmax har en del butiker med ett bra belgiskt märke för bra pris)

/K
 
Redigerat:
Tack så mycket för hjälpen. :)
 
Mikael_L
klaskarlsson skrev:
Om boden är 3x5 m så torde 5 st 4000mm plåtar per sida räcka. Plåtarna kostar 330kr st på byggmax -> 3300 kr
hmmm, Om boden är 3x5 m så borde nog taket vara bortåt 4x6 meter, dvs 6 st 5000 -6000 mm plåtar, alt 12st 3000mm plåt.
Och motsvarande ökning av spik, skruv och läkt.
 
Mikael_L skrev:
hmmm, Om boden är 3x5 m så borde nog taket vara bortåt 4x6 meter, dvs 6 st 5000 -6000 mm plåtar, alt 12st 3000mm plåt.
Och motsvarande ökning av spik, skruv och läkt.
Det kan ju mkt väl vara fallet - beror ju på takets lutning.

Jag såg dock att jag räknade fel. Taket är ju inte 3 meter på vardera sidan :)
Om boden 3x5 meter (1.5 på var sida om mitten) så räcker det ju med 2-3 m plåt på var sida inte behövs det 4 m ens vid 45 graders lutning (vid 45 grader så behövs 1.5 * 1.41 = ca 2.1 m)?!
Så 10 st 4m plåtar är i mesta laget - mindre än så bör det gå åt :)
Plåtarna har "inbyggt" överlapp så det är medräknat..

Om boden är på 3x5 meter så bör detta vara måtter som taket (inkl takfot) projecerar på marken eftersom det är så bygglovet är formulerat !??? Så någon extra läng bör man väl inte behöva ?

Men förvisso 12x3m plåtar är ju inte fel så kan man lämna tillbaka 2st om de inte behövs )

/K
 
Mikael_L
klaskarlsson skrev:
Om boden är på 3x5 meter så bör detta vara måtter som taket (inkl takfot) projecerar på marken eftersom det är så bygglovet är formulerat !??? Så någon extra läng bör man väl inte behöva ?
1. Friggebod = inget bygglov ;)
2. Max 15kvm byggyta = ytan begränsad av väggarnas utsida - foder och knutbrädor. Takfot och takutsprång räknas således ej in i byggytan. Sen beror det givetvis på hur stort utsprång Underleath har, det kan givetvis vara 0, men normalt har man väl en 30-40 cm på denna storlek på byggnad.

Jag tar i alla fall för givet att taket sticker ut bortåt 40cm åt alla håll ifrån de 3x5 meter som TS angett som friggans mått.

anm. Om taksprånget, takfot är mer än 0,5meter så räknas hela den mot marken projicerade takytan som byggyta.
 
Mikael_L skrev:
1. Friggebod = inget bygglov ;)
2. Max 15kvm byggyta = ytan begränsad av väggarnas utsida - foder och knutbrädor. Takfot och takutsprång räknas således ej in i byggytan. Sen beror det givetvis på hur stort utsprång Underleath har, det kan givetvis vara 0, men normalt har man väl en 30-40 cm på denna storlek på byggnad.

Jag tar i alla fall för givet att taket sticker ut bortåt 40cm åt alla håll ifrån de 3x5 meter som TS angett som friggans mått.

anm. Om taksprånget, takfot är mer än 0,5meter så räknas hela den mot marken projicerade takytan som byggyta.
Ok, ja bygglovsfritt vistte jag , jag tänkte mest just på reglerna om hur man slipper bygglovet. Det var det sistnämda jag tänkte på då - men då får man nog läga till 60-80 cm så - så 12 x 3m plåtar blir nog bra då:
@underleath: själklart är mina kostnader/budget schabloniserad. Jag vet inte alls hus stor din bod är eller vilka priser din lokala hanldare har - det var mer för att ge ett ungefärligt pris förstås - men eftersom dom inte angav speciellt mkt detaljer så antog jag att det var det du var ute efter ?

/K
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.