Hej,

Jag är i slutfasen av mitt verandabygge och kvar är lite staket plus taket. Jag har tänkt att sätta dit tegleröd takpanneplåt för att matcha pannorna på huset. Jag har läst lite angående kondens under plåttak och funderar på om jag behöver något kondensskydd. Jag har takduk kvar från takbytet som jag kan använda mig av men eftersom jag inte kommer ha varken ströläkt eller bärläkt på takstolarna utan ska sätta dit kortlingar i facken (detta pga begränsat på höjden) så funderar jag på om det funkar ändå. Takplåten kommer alltså läggas direkt mot takstolarna och kommer då att läggas dikt an takduken.

Har detta någon negativ effekt på kondensskyddet så att det blir "onödigt" eller kanske till och med sämre än utan?

En annan fråga är hur långt ska taket sticka ut från främre bärlinan? Tänkte om det finns någon riktlinje. Har inte bestämt om jag ska installera hängrännor ännu men isåfall blir det nog senare.

Mvh Martin
 
  • Röd villa med tegeltak och en påbörjad veranda med trästomme, vita staketlister och utan tak, belägen i en grönskande trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En halvfärdig veranda byggd i trä på baksidan av ett rött hus med vita detaljer. På verandan finns träräcken och ett trästolstak utan takmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Med bara takplåt kommer det låta utav hvete vid regn. Du bygger en trumma.
 
  • Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
Blir också väldigt mörkt inne och på verandand, de gör otroligt mycket. Trots opalt tak var det på vårat förra ställe väldigt mycket mörkare inne efter ett altan bygge och det ger en lite mer klaustrofobisk känsla även för mig som gillar sitta i mörker och skugga :D
 
G Grannens Häck skrev:
Med bara takplåt kommer det låta utav hvete vid regn. Du bygger en trumma.
Instämmer. Blir ett satans oväsen. Plast är bättre men bäst är tegel, papp eller shingel.
 
G Grannens Häck skrev:
Med bara takplåt kommer det låta utav hvete vid regn. Du bygger en trumma.
Har haft det i åtanke men tänkte inte man skulle märka det så tydligt men kanske man gör. Skulle det bli bättre om man har en takduk under tro?
 
boihus123 boihus123 skrev:
Blir också väldigt mörkt inne och på verandand, de gör otroligt mycket. Trots opalt tak var det på vårat förra ställe väldigt mycket mörkare inne efter ett altan bygge och det ger en lite mer klaustrofobisk känsla även för mig som gillar sitta i mörker och skugga :D
Har haft den tanken också men då köket som är innanför verandan har ytterligare ett fönster på långsidan av huset så hoppas vi att det inte gör så mycket. Har svårt för de korrugerade plasttaken och kanalplast känns inte aktuellt.
 
S Styrman_jansson skrev:
Instämmer. Blir ett satans oväsen. Plast är bättre men bäst är tegel, papp eller shingel.
Eftersom vi vill matcha pannorna på huset så är väl ett alternativ shingel isåfall om det nu finns i tegelrött. Tegel går ej pga läktningen och papp finns väl bara svart och skulle isåfall behöva ta in någon vilket inte är aktuellt.
 
M Martin Selldén skrev:
Eftersom vi vill matcha pannorna på huset så är väl ett alternativ shingel isåfall om det nu finns i tegelrött. Tegel går ej pga läktningen och papp finns väl bara svart och skulle isåfall behöva ta in någon vilket inte är aktuellt.
Både papp och shingel är lätt att lägga själv.
 
G
M Martin Selldén skrev:
Har haft det i åtanke men tänkte inte man skulle märka det så tydligt men kanske man gör. Skulle det bli bättre om man har en takduk under tro?
Kanske, beror på tjockleken på duken tänker jag.
 
Men vad du än ska lägga som tak så kommer det ju kräva bärläkt eller råspont..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men vad du än ska lägga som tak så kommer det ju kräva bärläkt eller råspont..
Jag tänker att de infällda kortlingarna kommer agera bärläkt i mitt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.