Torpställets gamla 1700-talsloge (liten ladugård med hölada och loge) hade ursprungligen spåntak. På 1950-talet lades ett yttertak av enkupetegel över spånen. Teglet är nu ganska söndervittrat.
Funderar på att rädda byggnaden genom att ta bort teglet och istället lägga ett plåttak över spånen.
Vilken grovlek bör läkten under ett plåttak ha? Vilket är rimligt läktavstånd för korrugerad takplåt?
Spåntaket är inte i bästa skick. Men måste råspånt+papp läggas över spånen? En granne föreslog istället oljehärdas masonit över spånen.
Brukar man inte ha enbart läkt+plåt i enklare uthus?
 
Räcker bra med bara läkt ock plåt.

Avståndet mellan läkten beror på vilken plåttjocklek mm, står i instruktionerna till plåten.

Vanligt är tex 70x28 på cc600
 
Tack för hugnesamt besked.
Jag misstänker att kondensrisken inte är särskilt stor i en gammal timmerlada, som genom själva konstruktionen är minst sagt välventilerad. Kanske kan kan jag tillverka ett antal "takspån" av oljehärdad masonite och sätta in, om jag hittar uppenbara läckor i det gamla spåntaket. Riktiga takspån av prima furu är inte helt lätta att få tag i nuförtiden. Inte heller att klyva själv i större mängd.
 
Kondensrisken är hög. Från mina tak så droppar det på insidan.
Lägg entums brädor på spånet och skruva plåten.
Dåligt spåntak är bättre än inget kondensskydd.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.