Har byggt en 15 m2 frigge med ett stort lutande tak, kanske 9 grader. Alltså ett platt tak utan nock.
Om jag lägger plåt måste jag då lägga läkt under? För då bygger det upp lite för högt och jag måste då sätta dit ytterligare en vindskiva, hoppades slippa det.

Sedan undrar jag hur jag fäster plåtdetaljerna. Har lagt underlagspapp på taket som det är nu.
Har förstått att man sätter ett bleck längs med vindskivan som går över plåten.
Men hur gör jag i de övre hörnen? Dvs den högre delen av taket och vilken typ av plåt lägger jag mot den högre takfotsbrädan? Har jag en nockplåt där som jag böjer till lite grann? Så att den blir 90 grader eller sätter jag dit en sån här där med?
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-20003.aspx
 
Du skulle ju kunna lägga ett falsat plåttak, dom läggs direkt på pappen, finns i "klick-modell" så man slipper anlita plåtslagar. på ett pulpettak är det ju både snyggt och enkelt att lägga. Tror en modell heter klick-fals, men det finns fler.

Du kan kanske alternativt lägga tunn läckt, typ 10mm. Sen kanske du inte behöver både strö och bärläkt, jag har inte lagt sådant plåttak så jag vet inte precis där, men plåtarna är ju "stora sjok" till skillnad från vanliga takpannor, så det borde väl gå att få till. kolla bara att plåtarna är godkända för lutningen på 9 grader.
 
Borde väl funka att bara lägga en läkt på 25 mm och sen lägga taket på den. Då slipper jag dit med nån fler vindskiva.
Men vad tror du om blecken i överkant så att det inte tränger in vatten i dom övre hörnen?
 
Ja, ett bläck som täcker topp och sida är nog en god ide.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.