Tjena. Kort bakgrund. Jag är en fattig student som tillsammans med min fru köpte mitt föräldrahem. På grund av min ekonomiska situation kan vi inte kosta på allt för mycket. Pappa har byggt om det gamla och även byggt ut en del för 30 år sedan. På det gamla taket ligger först ett undertak, sen ett gammalt sönderrostat falsat plåttak. Ovanpå det ligger reglar (för att kunna han skulle kunna lägga nytt plåttak) och isolering utan något mellan isoleringen eller det falsade taket. Ovanpå reglarna ligger masonit och sedan 0,5 mm korrigerad plåt spikat med "takspik" direkt på detta. Vi ska byta det korrigerade taket som är söndertrampat och spikar som kryper ur.

Isoleringen som ligger där nu verkar bra, och den verkar ha haft bra verkan också vilket föranleder till första frågan: Ska jag lyfta på isoleringen och lägga papp under, eller ska jag låta det vara eller ta bort det helt?

Andra frågan: ska jag bygga ett nytt undertak och papp ovanpå det, eller räcker det med att regla upp för att lägga det nya plåttaket?

Tredje frågan: Tjockleken på plåten. Det är ganska stor skillnad i pris på 0,4 & 0,5 mm plåt. Det är inte meningen att man ska gå på ett plåttak utan att skydda det oavsett tjocklek, vilket gör att det för den sakens skull inte spelar någon roll. MEN har det någon betydelse för hållbarhet, väder eller annat (tips)?

jag har säkert mer frågor som kommer med tiden, men det får räcka så länge. Tacksam för tips:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.