Hej!

Vi planerar att byta tak till sommaren och funderar lite över bästa lösning. Nu ligger det ett aluminiumtak direkt på takspån utan nämnvärd luftspalt. Detta tillsammans med en dålligt isolerad vind gör att snön smälter av taket för att sedan frysa till is vid den kallare takfoten.

Det jag funderar på just nu är att regla upp med ströläkt 45x90 på takstolarna och sedan bärläkt i samma dimension. Frågan är dels om luftspalten räcker för att inte snön ska smälta d.v.s. att kall luft kyler ner plåten. Ett problem är att vi har väldigt mycket sned/paralleltak som är svårt att tilläggsisolera då höjden på takstolen begränsar utrymmet för isoleringen. Tänkte ett tag att riva bort allt för att sala ut takstolarna för att få plats med mer isolering. Just nu känns det lite väl drygt.

Den andra frågan är om spåntaket, förutsatt att det är i bra skick, räcker som kondensskyddande undertak eller behöver jag lägga oljehärdad masonit på ströläkten. Kan nämna att spånet ligger på ett brädtak som inte är spåntat utan lagt så att det är lite glest mellan bräderna. Jag har dock inte kunnat upptäcka några fuktskador på undertaket från vindssidan.

Vad tycker ni eller vad har ni för egna erfarenheter av liknande projekt?

Mvh Mats
.
 
Plåten ligger bra som den ligger att läkta plåten är inte nödvändigt...
Ditt problem är dåliga isoleringen och det du kan göra är att tilläggsisolera tyvärr!
Du kan använda cellulosa med borsalt och se om du kan borra med dosborr så att du kan trycka in cellulosan för du behöver ingen luftspalt med cellulosa.Viktigt är att du längst in mot rummet har membran som andas.

Fördelen med cellulosa är att den är hydrofob dvs den suger som en blöja vintertid och torkar sommartid.
Ev fukt i konstruktionen går först till cellulosan som du då kan avlägsna innan trät ruttnar..
Brandskydd med borsalt.

Fördelen med cellulosa är att du slipper riva alla konstruktioner det räcker med att du kan komma åt och trycka in med kompressorn..

Jag har ett tillbyggt hus från 1910 och jag har gjort så och bott i 15 år utan det minsta problem från isoleringen.
Om du gör som du tänkt med läkt så får du kondens under plåten kraftig kondens och lägger du oljehärdad masonit så får du en livslängd på kanske 20 år dessutom så får du inte ett omlagt tak tätt säkert...
 
Tack för synpunkterna!

När det gäller själva plåten är den slut så den ska ändå bytas. Jag trodde att det var regel att läkta med strö och bärläkt för plåttak. Jo att det stora problemet är isoleringen råder det ju inget tvivel om. Problemet är ju snedtaken och kanske är det där du menar att jag skulle borra upp med dosborr. Nu gå ju utrymmet mellan ytter och innertaket att komma åt från vinden även om kanalerna är rätt djupa. Sedan är det ju ett problem att mängden isolering bestäms av höjden på takstolen. vet inte om det är 5 eller 6 tum. Men låt säga att det är 6 tum så blir det väl i runda slängar 150 mm isolering och det är ju inte mycket på ett tak..

Övervåningen har förmodligen bara varit delvis isolerad tidigare då ena halvan snedtak är fylld med sågspån och i den andra halvan har man tryckt ner gullfiber i samband med att man inrett andra halvan av övervåningen, Detta vet jag inte hur bra man lyckats med då det ju inte går att se utan att dra upp isoleringen.

Ett alternativ jag funderat på är om man skulle försöka få bort både sågspån och isolering och sedan spruta in ekofiber. Men då vet jag inte hur det går att få ner slangen eftersom det är tusen spikar som sticker ner genom yttertaket. Alla spikar från spåntaket.

Nu ska jag i ärlighetens namn säga att det är minst lika dåligt isolerat där det inte är snedtak för snön försvinner nästan snabbast ovanför snedtaket.

Vad fyller ett membran som andas för funktion närmast rummet? Allt jag läst tidigare är att det längst in mot rummet ska vara ett hellt tätt skikt typ plast för att inte varm fuktig luft ska stiga upp på vinden. Att få dit ett sådant skikt skulle innebära att jag får riva alla innertak. Men tydligen ska det kunna fungera ändå med ekofiber och det har ju fungerat tills nu med sågspån.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.