Vad jag har förstått här på forumet så bör man inte ha vanlig profilerad plåt som låglutande underlag till ett balkonggolv, utan man måste då ha ett svetsat tak.

Min fråga är därför: vilken är den minsta lutningen man rekommenderar för profilerad plåt, och är det möjligt att bygga ett balkonggolv ovanpå ett sådant brant underlag?

Vår balkong ligger ovanpå en utbyggnad, så det är viktigt att taket blir tätt.
 
Falsad plåt kan du använda. Du viker då upp den en bit under fasaden och viker ner kanten utsida balkong så du får en dropplist. Falsad plåt lägger du direkt på taket/pappen utan reglar. Ovanpå gör du sedan en trätrall. Den kan ligga löst uppepå. Under trallen kan du fästa gummiduk, finns i järnhandeln. Skulle trallen råka röra på sig repar den då inte plåten.
 
Redigerat:
Tack för svaret! Kan man lägga falsad plåt själv?
 
Ja och nej. Ett falsat plåttak modell klickgolv går bra att lägga själv. Dock bör lutningen vara minst 8 grader. Ett riktigt falsat tak, bör i detta fall vara dubbelfalsat och är betydligt svårare att göra själv. Fordras specialverktyg om det skall bli bra. Men, är nu inte balkongen allt för stor, så att taket skulle rymmas på en släpvagn kan man ju måttbeställa det hos en plåtslagare och lyfta det på plats och färdigställa sedan.
 
Balkongen blir ungefär 7 x 4 m, så då måste jag isåfall anlita takläggare :(
Jag tycker det borde finnas någon annan lösning..?
 
Skulle det inte vara ok att bara lägga ett papptak under? Avrinningen är ju kanske inte den bästa men det som inte rinner bort dunstar bort genom trallen. Enkelt är det också.
 
Nej jag tror inte det, papp blir inte tillräckligt tätt för att klara av t.ex. liggande snö som tinar
 
Alla vanliga villor med papptak då? :O
 
Fast de har ju vanligtvis inte platt tak..?
 
Det finns det med. Men man får ju göra en lösning med en hängränna av något slag. Menar bara att papptak är ju ett alternativ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.