Jag är på gång att börja bygga mitt hus nu. Är det någon som räknat på hur mycket man förlorar på att ha 20cm kontra 30cm isolering i plattan? Jag bygger 5 mil söder om stockholm. Ytterväggen blir 32cm tjock, taket får 40cm isolering. Är det ok att köra med 30cm höga kantelement? Jag vill beställa materialet NU. Vilka är billigast?
 
Ska du ha golvvärme?
 
ja det ska jag ha
 
Jag har inte några siffror att ge dig, men det verkar råda en viss konsensus kring att det är värt att lägga 300 mm cellplast om man ska ha golvvärme. Jag är övertygad om att det är vettigt.
 
det är svårt att få dit 10cm till om man ångrar sig........
 
Benny_P skrev:
det är svårt att få dit 10cm till om man ångrar sig........
det vet jag. men vad förlorar man? typ 500kr om året eller 15000kr om året i uppvärmning?
 
Mikael_L
1000:- /år !

Uträkning presenteras strax!
 
Mikael_L skrev:
1000:- /år !

Uträkning presenteras strax!
räkna på 97kvm brutto-area så får jag svart på vitt. =)
 
Mikael_L
Då ska vi se... Jag hoppas jag får det här rätt nu, jag ber vördsamt om tillrättavisning av ev fel. :surprised:

Data vi måste ha är lambdavärdet (i forts skrivet la) för cellplasten, medeltemperaturen i marken under huset, medeltemperaturen i plattan, arean på plattan.

laCellplast ligger kring 0,034W/mK för de flesta fabrikaten.
(med en meter tjock isolering blir detta värde = värmeförlusten/kvm°K)

Nå, den energi som passerar vår isolering är lika med:

la/d*deltaT
, där d= isoleringstjocklek i meter och deltaT = skillnad i temperatur mellan de isolerade sidorna (medelplattemperatur och medelmarktemperatur)

Sen får man multiplicera denna effekt med antal timmar per år och plattans yta i m2.

Exempel 1.
Isolering 0,2m (200mm), la=0,034 och platta 100 kvm, marktemp = 7°C och framledningstemp på golvvärmen 27°C
0,034/0,2*20 = 3,4W/m2
och på ett år med 100kvm platta: 3,4*24*365*100 = 2978400 = 2978 kWh/år
På ett år smiter ca 3000 kWh energi ner i backen.

Exempel 2.
Isolering 0,3m, la=0,034 och platta 100 kvm, marktemp = 7°C och framledningstemp på golvvärmen 27°C
0,034/0,3*20 = 2,27W/m2
och på ett år med 100kvm platta: 2,27*24*365*100 = 1986 kWh/år
På ett år smiter ca 2000 kWh energi ner i backen.


Nu ska jag också säga att det är kanske lite mer än 7grader i marktemmperatur under huset, trots allt måste ju värmeläckaget värma upp marken något.
Sen har man väl inte golvvärmen på hela året, så ett par månader kan man nog kapa energikostnaden med.

Allt går att räkna på... ;)
 
Mikael_L
Ja, nu räknade jag på 100 kvm.
Jag höll på med mitt inlägg när du skrev ditt!
Men du har ju hur du ska räkna, så du kan testa alla möjliga exempel nu.

Sen ska du komma ihåg att vi vet att priset för el är just nu är ca 1kr/kWh, men vare sig du eller jag tror väl att vi har fått se den sista höjningen än!?

Och nu kom jag på en sak till, har du t.ex. bergvärme med säg COP=3 så blir ju dock uppvärmningskostnaden en tredjedel av kWh-priset.
 
tack, mikael_L.

Då överväger jag att använda endast 200mm frigolit. 60kr i månaden är inte så mycket. Bergvärme blir det också.
 
Tänk på att den där plattan med den tunnare isoleringen ligger säkert där i 50 år. Det blir rätt mycket pengar som du använder för att hålla tjälen i marken borta med under den tiden. I synnerhet om el på "marginalen" kostar 5kr/kWh vilket en del tror att den kommer att göra i en inte allt för avlägsen framtid.
 
ossie_k skrev:
tack, mikael_L.

Då överväger jag att använda endast 200mm frigolit. 60kr i månaden är inte så mycket. Bergvärme blir det också.
Bör du inte kalkylera med att ett hus med 200 mm platta sannolikt är mindre värt på marknaden än ett med 300 mm. Tycker att många ofta glömmer bort att det finns andra värden att ta hänsyn än till månadskostnaden och ren payof-tid.

Min personliga tro är att en del underskattar alternativt är ovetande om kommande energideklarationskrav. Fastigheter med höga energibehov kommer att få varningslampor ungefär på samma sätt som för tvättmaskiner, och vem köper idag en diskmaskin som är trippel BBB?
 
Mikael_L
Det kan ju bli så att 200mm resp 300mm är det som blir försäljningsargumentet om 10år.

Ungefär som att om jag spekulerade i två hus, där det ena hade 120mm i väggarna och det andra hade 190mm så skulle det givetvis krävas antingen någon annan klar fördel eller ett lägre pris för att jag skulle köpa det sämre isolerade.

edit: Ooops lite försent, typ ... :)
 
Mikael_L
Sen måste jag bara säga att om du verkligen håller på och räknar på pay-off tid på det där viset, hur kan du överhuvudtaget ens fundera på bergvärme till en sån liten och modern (=välisolerad) kåk???

Där kommer det att ta lååång tid för dig att få tillbaka pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.