Jag är helt oerfaren inom gjutning men tänkte prova att gjuta en liten platta under markstativet till den beställda luft/luft-värmepumpen. Syftet är dels att få den att stå plant och fint, dels att få bort en del av kondensvattnet. Jag tänkte gräva lite och försöka få ner ett par rör att gjuta i och sedan göra en ram för att få en ram runt själva plattan.

  1. Hur gör jag enklast för att få till en bortledning av vattnet? Räcker det med 50 mm PP-rör? Jag har inte så mycket jord på berget där jag vill leda iväg vattnet och vill helst inte ha för tjockt rör. Hur gjuter jag in röret i plattan? Helst skulle jag vilja ha någon form av nät, typ som en liten golvbrunn, för att slippa få ner löv och skräp.
  2. Hur gör jag för att få ett litet fall mot röret? Drar man det helt enkelt med en planka när betongen håller på att stelna?
  3. Andra tips och idéer?
/Alice
 
A Alice B skrev:
Andra tips och idéer?
Kanske inget som går att tillämpa hos dig men...
Vi har ställt vår LLVP på två "trädgårdsplattor" 40x40cm, som ligger i "gruset runt huset" :)
Och kondens? Har knappt sett något vatten droppa ner, men visst det växer lite mossa på den ena betongplattan.
Mer har det alltså inte behövts här hos oss.
LLVP (luft-luftvärmepump) på ställning över två betongplattor med lite mossa, intill husvägg med grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SuperCharger
  • Laddar…
Det ser ju ganska mycket lättare ut med två plattor än massor av gjutning och dränering! :)

Jag har förstått det som att det blir en del vatten - är det någon annan som har synpunkter/erfarenheter? Behövs det avledning av vattnet eller räcker det med ett par trädgårdsplattor och lite grus?
 
Brukar ju annars finnas tråg i plåt eller plast som monteras på stativet under pumpen. Vi har ett sådant med lätt trattform där man sedan kan ansluta ett avledningsrör om man vill

Föregående ägare av vårt hus gjorde alltid det lilla extra så han har borrat sig in i grunden och dragit ett plaströr genom bastun, ut i relaxen och ner i en golvbrunn. Plaströret, som går uppe längs taket i bastun, har dessutom deformerats av värmen och hänger nu som en liten hängbro. Snyggt? Nej. Letar det någonsin något vatten ner till golvbrunnen? Nej
 
Tror inte det blir något nämnvärt vatten med värme. Men omvänt när man vill utnyttja kyla på sommarn så fyller det en hink relativt snabbt.
 
P Phasio skrev:
Men omvänt när man vill utnyttja kyla på sommarn så fyller det en hink relativt snabbt.
Vad jag förstår är det i innerdelen som det kondenseras till vatten vid kylläge.
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
Krokben
Man kan ju köra denna variant som jag kört. 4st betongplattor som pumpen står på, sedan två "skoställ" i hårdplast från Granngården. Vattnet leds bort ca 2 meter från husgrunden. Funkat felfritt i ett år ganska exakt nu.
 
  • Värmepump på betongplattor över två hårdplastskoställ från Granngården, snö omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Perost336 och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! :)

Har du någon uppfattning om hur mycket vatten det blir?

/Alice
 
Krokben
A Alice B skrev:
Snyggt! :)

Har du någon uppfattning om hur mycket vatten det blir?

/Alice
Oj. Det är många liter per dag skulle jag säga! Det är mycket nog för att jag aldrig skulle låta det rinna mot husgrunden hur som helst!

Vet att jag för försökte med 5 liters baljor ett tag i början och dem var överfulla på en dag.
 
  • Gilla
Perost336
  • Laddar…
Det med vatten som rinner vid avfrostning är helt beroende i vilken ända av landet ni bor, sen vid minusgrader kommer dränvattnet att frysa under VP och med lite otur så bygger det upp en isvall som kan bli så stor att den täpper till helt under VP och då kan inte vattnet rinna bort , inget kul att spetta i kärnis. Lite utanför er fråga
 
Krokben
J jonaserik skrev:
Det med vatten som rinner vid avfrostning är helt beroende i vilken ända av landet ni bor, sen vid minusgrader kommer dränvattnet att frysa under VP och med lite otur så bygger det upp en isvall som kan bli så stor att den täpper till helt under VP och då kan inte vattnet rinna bort , inget kul att spetta i kärnis. Lite utanför er fråga
Hur som helst rekommenderar man att man leder bort vattnet från husgrunden. Sen är det såklart olika mängder men i uppland är det inte ovanligt att få dem mängderna jag pratar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.