Garaget ska ligga 35-65 cm under marknivå på tre sidor och i marknivå på infartssidan.

Det ska vara en normal platta på mark med 200 mm cellplast och sedan ca 90 cm Leca-block för att komma i rätt höjd för träpanelen.

Känns som att det är slöseri att använda färdiga kantelement när det ska ligga under mark eller tänker jag fel?

Så som plattan ligger på tomten är det svårt att bygga en traditionell plywoodform och det är svårt att komma in med kranbil och lägga ALBA kantbalkar vilket annars hade varit ett bra alternativ.

Vilka fler sätt skulle kunna passa i detta fallet? Kantblock som man betongfyller?

/Dea
 
Hur kommer betongbilen in om inte en kranbil kommer in?

Går väl att bygga en egen form och gjuta plattan som vanligt. Sen murade väggar?

Edit... Kanske skulle läsa hela inlägget innan man skriver.
 
S
konstigt att det inte går att bygga form. räcker med 70cm för att bygga en lågform
 
Det finns kantblock utan beklädnadsskiva att beställa, både i L och U-form.
 
200 mm cellplast och sedan bygga form ovanpå den, gjuta sedan mura LECA sedan ställer man cellplast på cellplasten under plattan och utanpå plattan och lecan och återfyller.

Protte
 
Vad är anledningen till att det inte går att göra en form?

Jag har mitt garage på detta sett, platta på mark och sen 4 varv med leca på 2 och en halv vägg, inga kantelement.

jag bara gjorde en form, sen 20cm cellplast, understa lagret ca 10cm innanför formen och ett armeringsjärn runt, nästan lager med cellplast är ca 25cm in från formen och 3 varv med armering.

Lecamuren har jag sedan satt platonmatta och 10cm isolering upp till marknivå, cellplasten täcks överst med en rad betongplattor som går runt garaget.
 
På ena sidan av garaget är det en slänt, så ska jag bygga form med trä (som brukar behöva stöd en bit ut) eller dra ut cellplasten en halvmeter längre än plattans storlek behöver jag fylla ut i slänten vilket blir besvärligt som som tomten är.

Kantblock utan beklädnad lät som en bra idé, ska genast kolla upp.

En kranbil med tillräcklig lång arm skulle nog klara att lägga ALBA-balkar nu när jag var ute och mätte lite det får bli back-up spår.

/Dea
 
Vad ska du ha garaget till om det inte går att komma dit med bil?
 
Klart det går.... men det är en bit in till där bortersta balken behöver läggas, ca 7 m från där kran bilen kan komma åt
 
Nu kanske jag bara missuppfattar, men vad ska du med en kran till?
Och vad ska du med ALBA-balkar till?
Verkar ju vara bortkastade pengar om du ska gräva ner det.

När jag gjorde min gjutform köpte jag 220X45 och 95x45 och skruvade ihop dessa så det blev 315X45 och klädde det med osb invändigt, kostade strax runt 1000kr för formen.
Sen ett gäng 45X45 stående på utsidan som jag fäste stöttor i.
 
Så hade varit bäst att göra, hur långt ut från formen satte du stöttorna?
 
Jag har alltså ont om plats på en av sidorna för att göra stöttor eftersom det är en slänt men det kanske går att fixa nån lösning med riktigt långa stöttor som fäster nedanför slänten.
 
Olika beroende på att vi hade berg utanför, men de flesta runt 50-80cm ut, där det inte gick med stöttor fyllde vi upp med grus eller stenar mot formen.
 
Bra idé, har ett gäng betongblock liggande som skulle kunna funka på den sidan det är svårt att sätta stöttor
 
Hittade lite gamla bilder
2013-07-29_20-50-53_670.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2013-08-02_15-17-20_536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog med en gammal mobil så inte jättebra bilder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.