ullet
Hej, vi håller på att planera för att bygga en friggebodsbastu i fjällstugan och behöver lite tankehjälp. Det blir en timrad stuga på typ 10 kvm med trallgolv (28x128 mm) i bastudelen och vedeldat aggregat med vattentank för att kunna tvätta av sig främst under vintertid, stugan saknar vintervatten. Fem längsgående bärlinor på ca 45x175 (bondsågat) ligger under golvet, längd ca 420 cm.

Dock har vi funderat en del kring hur vi ska göra under aggregatet. Totalt väger aggregatet med sten, fylld vattentank och skorsten max 150-170 kg och har yttermåtten 43x65 cm. Kaminen hamnar nästan mitt på en av bärlinorna och vi har satt en extra plint under bärlinan där kaminen står. Två saker måste man väl ta hänsyn till, golvet ska hålla för tyngden och skydda mot gnistor o sånt.

Behöver man gjuta en liten platta för att bära kaminen? I så fall hur gör man bäst (bygga form som man tar bort eller måste man lägga någon typ av vattentålig skiva under plattan tex), hur tjock behöver plattan vara och vad använder man för armering? Eller klarar man sig med trallgolvet plus en plåt för gnistskydd? Är det nån som har någon annan smart lösning? :)

Tacksam för hjälp!
 
Blir inte en plåt på golvet vid aggregatet väldigt varm och lätt att bränna sig på?
 
Vikten är inget problem. Lägg en mineritskiva under kaminen så är det brandsäkert.
 
Jag kan inte tänka mig att det inte ska hålla med trall plus plåt.
Vill du så kan du ju kotla i ett par bitar mellan reglarna precis under kaminen


Plåten blir inte varm då den kyls av golvet udnerifrån plus att värmen från kaminen går uppåt.
 
Nej nog håller golvet, inga problem. Plåt eller minerit är en smaksak. Bägge alternativen blir godkända av sotaren.
 
150 kg är ju inte mer än en lite tyngre person. Dessutom med rätt rediga skor.
 
ullet
Okej, tack för hjälpen. Hur tålig är mineriten mot vatten?
 
Jag har minerit under och det sölas/spolas rätt friskt med vatten på den. Syns inga angrepp ännu efter 3 års flitigt badande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.