Skall igång med husbygget snart och funderar över vilken typ av grund jag skall ha. Förutsättningar:

För att komma ner till rent berg överallt behöver jag gräva ca 3 meter på det djupaste stället. På andra ställen behöver jag spränga.
Arkiteketen tänker platta men eftersom det kommer att bli väldigt varierande nivåer på sprängsten/fylle är jag orolig för sättningar.*

Är det kanske bättre att mura torpargrund från fast berg eller kanske skulle man sätta huset på plintar?

Tacksam för goda råd!
 
Mikael_L
Varför har du tänkt gå ner till berget?

Det gör man väl normalt inte utan speciella skäl.
 
Eftersom det är berg i dagen på halva byggytan så bör jag komma ner till berget.
Han som ska gräva sa så i allafall.
 
En tremeterplint är ju ingen omöjlighet så helt klart går det.
Jag kan dock lite för lite för att säga säkert vilken dimension den ska ha.
Fördelarna med en plintgrund är ju att den just står bergfast i detta fall samt att det är ganska svårt att få svåra fuktproblem med öppet under huset.
Nackdelen är att det är öppet under huset så man bör lägga lite mer isolering i trossbotten
 
  • Gilla
Macarus
  • Laddar…
Mikael_L
Men om du gräver 3 meter djupt för plintar mot berget får du väl en jättestor grop under huset sen?

Jaja, du kan ju göra en plintgrund på detta vis och sen återfylla marken innan huset byggs.
Jag gillar också tanken på plintgrund, just av det skäl som mats nämner.
Med plintgrund får man också göra ett isolerat schakt för VA, och med en bit värmeslinga där med för säkerhets skull. Behöver troligen inte stå på, men kan vara bra att ha om det skulle frysa efter att huset stått oanvänt en liten under en mycket kall period (tänk Thailandsresa).

Jag kan också för lite i detta för att ge några säkra råd, men jag bollar gärna lite idéer. :)
 
Mikael_L
Bebbianos skrev:
Eftersom det är berg i dagen på halva byggytan så bör jag komma ner till berget.
Han som ska gräva sa så i allafall.
När vi schaktade stötte vi på berg, som alltså kom i nivå ungefär med det dränerande grusets undre nivå. Men vi lät det då vara så och grävarkillen hade inte heller någon åsikt om detta, fast han är rätt erfaren. Nu är det moränmark här, som inte sjunker och har sig iom att den sas dikas ut, som lermark brukar göra.
 
Plintgrund eller torpargrund är helt beroende på förutsättningarna på plats.

Plintgrund är perfekt när du har ojämnt berg som underlag. Om man förenklar så är det ju faktiskt bara att ställa plintarna direkt på berget. Enkelt !
Huset kan kännas regälare med torpargrund och se bättre ut om grunden blir synlig. Men det bli aningen dyrare än med plintgrund.
Med torpargrund måste göra en form i flera nivåer för att sedan mura upp till slutlig höjd. Alt. göra en tidsödande helform om du skall ha hela torpargrunden i betong.
I och med att du hamnar på berg kan man också göra en kombination av de två.
Det funderar vi på att göra på vår planerade sommarstuga på sluttande tomt. Gjuten och uppmurad grundbalk direkt på berget, övre sidan av huset, för att kunna lägga dränering och hindra eventuellt vatten att rinna in under huset. Resterande del av huset plintas upp direkt på berg. Anledningen att jag vill ha kontakt med berg är att tomten lutar och dessutom består av lera och mjäla samt berg i dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.