Hej!
Jag har isolerat grunden till altan platta med cellplast s80 200 mm, och mot husgrund la 30 mm cellplast men som dumhet la ingenting mot ett tryckimpregnerat gjutform som ni ser på bilden.
Jag tänkte behålla gjutformen som stöd till nya trall som ska rymma runt altanen. Jag fick höra i efterhand att de måste tas bort och isolera plattan med cellplast för att undvika fuktskador i plattan eller klinkergolv som planerat. Elgolvvärme tänkte jag installera och isolerad glaspartier.
Det är väldigt svårt att få bort de eftersom finns det flera skruvar 12 cm långa monterat på insidan mot platta.
Finns en sådan risk? Annan lösning?
 
  • Altan under konstruktion med armeringsnät och synliga cellplastisoleringar, nära ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altanens grund med armeringsnät över cellplastisolering och tryckimpregnerat gjutform vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altanens isolerade grund med synlig cellplast och tryckimpregnerad gjutform längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cellplast isolering på altan grund med synlig pelare och kvarlämnad tryckimpregnerad gjutform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altanplatta under konstruktion med cellplastisolering och kvarlämnad tryckimpregnerad gjutform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd betongplatta för altan med synlig cellplastisolering längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongplattan behöver ha en kantisolering för att den ska fungera som tänkt. Vad du kan göra i efterhand är till exempel att mura upp en sträng av lecablock och samtidigt lägga en tunnare frigolitskiva mellan betongplattan och lecablocken. Du måste ta upp delar av det tryckimpregnerade för att kunna göra detta.
 
J justusandersson skrev:
Betongplattan behöver ha en kantisolering för att den ska fungera som tänkt. Vad du kan göra i efterhand är till exempel att mura upp en sträng av lecablock och samtidigt lägga en tunnare frigolitskiva mellan betongplattan och lecablocken. Du måste ta upp delar av det tryckimpregnerade för att kunna göra detta.
Finns det annan lösning?
Behöver man inte putsa Iecablock?
Kan kantstöd 25x50x5cm vara bättre alternativ till Iecablock?
 
Lecablock behöver bara putsas om de utgör en vägg, inte i det här fallet. Olika varianter av isolerade kantstöd och kantbalkar kan absolut vara ett alternativ. Jag är osäker på om det blir enklare, bättre och billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.