Hej.
Jag skall bygga pool 8x4 och har haft problem med att det är väldigt blött på min tomt där poolen skall ligga Beslutade mig därför för att gräva ner till berg och tänkte lägga sprängsten i botten ca 60 cm och därefter tänkte jag fylla ut med 10-15 cm 40-90. Fiberduk N2 och sedan ett dränerande lager 8-16 ca 20 cm.. vibba 40-90 samt dräneringslagret 8-16 med en 125 kg.

Är jag ute och cyklar eller känns ovan OK? Om inte, är jag tacksam för instruktioner på hur jag skall göra.

Tack på förhand!!
 
EddieHansson
Du behöver leda bort vattnet också
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Du behöver leda bort vattnet också
Helt rätt. Det glömde jag skriva.
I det dränerande lagret lägger jag en dränslang som går till en pumpgrop.
 
Jag skulle skippa markduken. Istället för 40-90 skulle jag täta sprängskärven med typ 16-32 eller 32-64 och sen packa med 500kg padda.

Sen på med 8-16 och packa igen.

125kg padda på ett material utan nollfraktion kommer inte tillföra nånting.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
E Et1975 skrev:
Jag skulle skippa markduken. Istället för 40-90 skulle jag täta sprängskärven med typ 16-32 eller 32-64 och sen packa med 500kg padda.

Sen på med 8-16 och packa igen.

125kg padda på ett material utan nollfraktion kommer inte tillföra nånting.
Tack för input, varför skippa markduk/fiberduk? Kommer den inte fylla någon funktion?
 
Tar gärna lite mer input här puff !!!
 
Båda era alternativ lät ju väldigt seriöst och jag håller med om att du behöver en större padda. 125kgär ju för stenmjöl…. 250kg funkar men du får ju köra i flera omgångar kanske. Tänk att du packar 25cm med 250kg padda osv.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Tack för input, varför skippa markduk/fiberduk? Kommer den inte fylla någon funktion?
Antar att du vill använda duken för att separera dom två materialen. Jag ser ingen nytta med det. Bättre och billigare att skippa duken.

Och om du vill använda geoduk bör du nog använda N3. Den håller bättre, iom du vill lägga den mellan två grova bergmaterial och packa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.