Hej allihopa
Skall gjuta en platta till vår uteplats och har tänkt mig att spika ihop en form (skall inte vara isolerad) blanda ssäckar själv blir ungefär 5 cm tjock och 15 kvadrat med ett armeringsnät mitt i .. någon som gjort detta eller någon expert som vill dela med sig av goda tips, är total nybörjare vad gäller detta med att gjuta osv....
 
Hej!
Jag hade absolut hyrt en blandare och köpt cement och grus istället för att köpa färdigblandat (för det var väl så du tänkte göra?!) Det går åt en he...tes massa säckar färdigblandat!

Varför ska du gjuta en platta till uteplatsen föresten?
 
Det kommer gå åt runt 60 säckar, visst är det möjligt, och dessutom smidigare än att skyffla sand, makadam och cement.
Vill bara varna dig lite, har du aldrig sysslat med betong så ska du inte förvänta dig en jättesnygg och jämn platta, det är inte så lätt som det ser ut att få till det.

Men, det smidigaste är att köpa färdigblandat och transporterat med lastbil från en betongstation.
 
Redigerat:
Jag tycker att 5 cm låter ganska tunt, risk för sprickbildning/sättning, men det kan någon mera kunnig person uttala sig om bättre. Underlaget måste vara ordentligt packat. I övrigt ställer jag samma fråga som Bödde, en gjuten platta är inte så bekväm att gå på, vattnet stannar kvar, svår att få slät utan "helikopter"
 
15 m2 5 cm tjockt får jag till ca 750 liter betong så om man köper färdig grovbetong på säck (dvs tillsätt enbart vatten) så ger de ca 13 liter per säck så där blir det ca 60 säck. Tänker man blanda helt själv så kan man räkna med 60 liter per säck så då blir det bra med 13 säckar, fast då måste man fixa ballast och gjutgrus också
 
jo att köpafärdigblandad med transport och allt som tillkommer är ju inte lönt när man skall gjuta så här lite men 60-65 liter per säck??? hur blandar jag då??? det låter ju högst intressant .. 5 cm skall tydligen räcka till en uteplats som inte blir hård belastad och det är ordentligt packat under med makadam....tack för alla svar :)
 
Det står på de flesta cementsäckar hur du blandar, fråga annars i butiken.
 
Vet ej hur du ska göra men att ha platta till altanen tycker jag låter helt rätt. Jag kom just hem från thailand där vi bodde i ett nybyggt hus där altanens golv är samma platta som till huset och taket över altanen är en förlängning av hustaket. På altangolvet är det klinker. Väldigt lätt att hålla rent och snyggt. http://www.thailandsbo.se/?page_id=7
 
hur blandar man om man vill ha frostbeständig betong??? någon som vet???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.