Hej!

Har en tomt som lutar ca 1,5 i höjd där vi skall bygga. Det finns två alternativ... Antingen så fyller man och lägger och gjuter platta eller så murar man och använder källaren till garage. Kan man gjuta en platta med värmeslingor på en murad grund? Vanligast verkar att vara att man lägger bjälklag.

Vad tror ni... fylla eller mura?

/Mats
 
Kusinen håller på och bygger just nu och de har först en platta på mark, sedan 25cm-leca för bottenvåningens väggar och på detta gjuts sedan en hel platta med golvvärme, vatten och el på 150m[sup]2[/sup]. Det lär bli ett antal stämp för att hålla upp plattan under gjutningen.
 
Det är nu bestämt att huset skall byggas med förhöjd sockel. Höjden (150 cm) kommer inte att räcka till garage i grunden. Tanken är att ha torpargrund och bjälklag. Kan dock inte släppa tanken på att bygga med platta på förhöjd sockel. Är det möjligt?
Hur går det isåfall till?

/Mats
 
Det är väl bara att mura några varv till så att du får källar höjd på väggarna. Sen kan du gjuta platta som vanligt, man bygger stöd under och så armerar man och gjuter som vanligt. Förstärkt antar jag. Kanske några bärande väggar i källaren hjälper till ochså.
Så tänker jag mig att det går till i alla fall.
 
Hej

Det borde inte vara några problem att mura och gjuta en platta sedan.
I vårt fall lutar tomten så istället för att fylla upp hela tomten murar vi upp 5 varv med leca runt en stor del av huset och fyller endast under huset. På detta gjuts sedan en helt vanlig platta. Inga konstigheter enligt grundkillen och vi får en sockelhöjd som på den högsta punkten kommer att ligga ca 1.2 m över marknivån.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.