Jag har tidigare varit inne på att bygga med plintgrund då jag har en kuperad bergstomt. Men när jag pratade med arkitekten nyligen så hade han kollat runt och fått tipset att istället gjuta en mur som för torpargrund och sedan fylla igen (innanför murarna så att säga) och gjuta vanlig platta ovanpå allt detta.

För min del låter det som en dyr och krånglig metod.

Finns det någon som har erfarenheter kring detta?
 
Intressant. Såg att det rör sig om 220m2 fyllt med 600 ton. Jag landar nog under 100m2 men har mycket större höjskillnader å andra sidan. Blir säkert minst det dubbla i fyllnadsmassor.
 
Jag erhöll mina massor utan kostnad;) Visste att kommunen skulle påbörja anslutning till kommunalt VA denna vår, så jag tog kontakt med kommunen och frågade om jag kunde få schaktmassor, då det är ganska omfattand grävningar i Söderåsen det gäller. När kommunen gick ut med anbudsförfrågan, fanns det där också nämnt att det fanns en fastighetsägare som var intresserad av schaktmassorna. Smart av kommunen att nämna detta, så behövde intresserade entreprenadfirmorna inte räkna med kostnader för bortforsling av massorna, och så blev det. Några flaskor wiskey var det värt.
 
Jag är i precis samma läge angående VA-anslutning! :) Får ta det med kommunen. Duger det med vad som helst som fyllnadsmassa, typ sprängsten i olika format? Förmodar att åtminstone övre lager måsta vara mer finkornigt.
 
sprängsten går bra, men Du måste även ha något som går att packa samman det med= lite finare schaktmassor = grus. Det är viktigt att det packas väl, och i omgångar. Du kan fylla grunden med 1/2 till 1 meter i höjd, och sedan packa detta. Men om du har som jag, en murad grundmur, går det inte att packa massornas med en vibrator, då du riskerar att denne skadar de murade väggarna, då den vibbar åt sidorna också. Här får man använda "stampen" som endast slår nedåt. Försök att ta ett snack med någon entreprenadfirma, om hur du skall gå tillväga.
 
Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.