Hej alla! Okunnig som jag är vänder jag mig till er, detta är ett dödsbo och jag har äntligen hittat ritning m.m på huset, en fråga jag har som jag inte förstår är detta: grundläggningssätt pålning hel platta utbredda plattor, bifogade en fil, detta är allt jag hittar om just pålning, vad betyder det ? Står min källare på plintar eller är det platta på mark? Uppskattar alla svar tusen tack på förhand !
 
  • Byggdokumentation med markeringar kring grundläggningssätt - pålning och hel platta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar det som att ditt hus står på en platta på mark, 150 mm tjock generellt, tjockare längs kanterna och under bärande väggar.
 
hoffret hoffret skrev:
Jag tolkar det som att ditt hus står på en platta på mark, 150 mm tjock generellt, tjockare längs kanterna och under bärande väggar.
Okej tack för ditt svar! Snabb var du oxå ! Du råkar inte kunna ge svar på 1 fråga till mån tro? vad jag förstått så är sand bra dränerande, jag har tejpat plastfolie m.m lite här o var på betonggolvet som stått nån vecka, dock utan regn, men inte kommit någon fukt alls mellan betongen o folien, är det sanden som försvårar för fukten att tränga upp? Har haft kartonger på golvet i åratal utan minsta tecken på fukt, så vitt jag vet är plattan oisolerad men man brukar alltid höra om folk som har kartonger på golvet som blir fuktskadad, mvh !
 
Det beror ju på vilken fraktion sanden har, hur väl dränerande den är.
Men om du inte under flera års tid haft problem med fukt i källaren finns väl ingen risk att misstänka det nu heller?
 
hoffret hoffret skrev:
Det beror ju på vilken fraktion sanden har, hur väl dränerande den är.
Men om du inte under flera års tid haft problem med fukt i källaren finns väl ingen risk att misstänka det nu heller?
Nej så klart ! Men har lagt mattor där för 3 veckor sedan pga kallt golv så blev väl lite nojig att mattorna skulle kunna ta skada, fick tipset om att tejpa plastfolie vänta 24 timmar, väntade i 1 vecka tror jag, torrt hittills iaf, tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.