Jag har varit och tittat på ett hus som verkar intressant, men i besiktningen står det så här om grunden:

Grundläggningen består av en betongplatta på mark utan underliggande
isolering och med ytskikt dikt an betongen. Fuktkvoten uppmättes till
10 %.
Flytande golvkonstruktion och eventuella väggsyllar riskerar att drabbas
av fuktskador på grund av naturlig fuktpåverkan om fuktskyddet är
bristfälligt utfört alternativt saknas. Fuktvandring kan ske från marken
genom betongen till organiskt material genom så kallad kapillärsugning
och diffusion.

Då till min fråga, hur stort jobb är det att åtgärda detta? Och hur görs en sån sak ens? Borde man kolla på ett annat hus kanske?




 
Det låter inte som ett problem, vilket ytskikt ligger på plattan idag ?
 

Bästa svaret

Det är inga problem, många hus på 50-80-talet är byggda så.

Vill man göra nägot åt det så är ett alternativ att riva alla innerväggar, såga/bila upp plattan och sedan gräva ur för makadam och cellplast.
 
Tack för svar, det var förmodligen inte något större fara då. Jag tyckte det lät lite läskigt med den formuleringen, men jag är rätt okunnig om det.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Låter som ett typiskt hus från 70-/80-talet, som har platta på mark.

Det man kan göra är bl.a. att se till att det är dränerat på utsidan, eventuellt byta ut golvet så att det går att montera tex ”Platon golv”, [länk]
Vad kostar det tro?
 
T thomaslindstrom1 skrev:
Jag har varit och tittat på ett hus som verkar intressant, men i besiktningen står det så här om grunden:

Grundläggningen består av en betongplatta på mark utan underliggande
isolering och med ytskikt dikt an betongen. Fuktkvoten uppmättes till
10 %.
Flytande golvkonstruktion och eventuella väggsyllar riskerar att drabbas
av fuktskador på grund av naturlig fuktpåverkan om fuktskyddet är
bristfälligt utfört alternativt saknas. Fuktvandring kan ske från marken
genom betongen till organiskt material genom så kallad kapillärsugning
och diffusion.

Då till min fråga, hur stort jobb är det att åtgärda detta? Och hur görs en sån sak ens? Borde man kolla på ett annat hus kanske?


Problemet e att dom som la detta valde organiskt alternativ och organiskisk betyder att det kan ske förändringar i det och organiska sa i det fallet där det är vatten drar till fukt för det torkar väl ut och behöver fukta igen sig där det finns vatten och så inom bygg bör det inte va organiska saker vissa fall drar det till sig fukt ! Dom valde fel Material på fel ställ jag antar att dom. Inte visste ! Är det så så bör dom rätta till det och erbjuda typ kompensation på något sätt ? Typ billigare vid omläggning ?
Mvh Annelie jag är ingen expert men tolkar det så!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.