Kan någon ge mig ett ungefärligt m² pris som man kan räkna med när det gäller platta på mark.

Grävning, isolering, fyllnad, dränering, betong, jobb mm.

Husbygget kommer att ske i västerbotten

Makförhållandena är bra :p
 
väldigt mellan tummen och pekfingret 1000-1500kr. Ett första bud iaf.. ;-)
 
Bottenvåning på 90m2 med 300mm isolering + garage 50m2. Nedsänkt vardagsrumsgolv på 34cm.
Skall betala ca 125 000 för plattan + 75 000 för schakt och fyllnad. Detta är exkl. värmeslingorna.
Bra markförhållande.
 
Kantelement, isolering (30 cm hus, 20 cm garage), armering, schaktning, maskinhyra, betong etc. Kostade för 133m2 + 65m2 ca 160000.

Bortsett från schaktningen så var detta utan arbetskostnad. Ville inte ens räkna timmarna vi lade på detta = många! :).

Ngt jag blev lite överaskad över var att det tog betydligt längre tid att ordna VVS prylarna innan gjutningen, än vad jag trodde det skulle.
 
1500 kr / m2 inkl moms, 200 mm isolering och värmeslingor är nog ett bra riktpris.

Materialkostnaden utgör ca hälften av den totala kostnaden.
 
Brukar väl ligga på 3500kr kvadratmeter ungefär om man köper det av husfabrikanterna? När jag tittade på nybyggen för ett par år sedan var det iallafall de priserna.
 
Vi betalar 1500 kr/m2 för gjuten platta på mark med 25 cm isolering med ingjuten vattenburen golvvärme.
 
Vi har gett 1100kr/m2

25 cm isolering.
vattenburen värme
sprängning av 250 kbm berg

Dock så är det ett riktigt bra pris... Skulle vi betala fullt pris så skulle plattan kosta 1700 kr/m2
 
Kanske ska tillägga att grunden i vårt fall inte bara är en rektangulär platta. Det är tre rektanglar som sitter ihop, som tre huskroppar som ligger som ett H. D.v.s. mycket vinklar = jobbigare (dyrare) att gjuta. Dessutom är den ena huskroppen nedsänkt 60 cm.
 
annann

vi skall också sänka ett plan ungefär 60 cm. Hur löste ni gjutningen?
Två gjutningar med murning emellan eller lyckades ni göra all gjutning i ett svep? Hur mycket dyrare blir det med olika nivåskillnader?
 
Hej Nybyggare_Gbg!

Ursäkta att det tog sådan tid att svara. Är ute vid grunden hela tiden. Är för nyfiken! Synd att man har ett jobb att sköta. Värre blir det väl nu i veckan som kommer eftersom ytterväggar och takstolar komer då och då börjar det bli riktigt intressant :surprised:

Grunden är klar nu men vi gjöt inte själva utan anlitade entreprenör så jag har svårt att svara på tekniska frågor. Gjutningen skedde samtidigt på hela grunden. Den var uppbyggd av lättklinkerbalk i de olika sektionerna sedan gjöt man hela plattan i ett svep. Vi har massor av bilder på grunden från dag till dag (tur att man har digitalkamera ;) ) Om du är intresserad av dessa hör av dig kan jag maila utvalda delar, tala bara om vad du är intresserad av.

Nu när jag har din uppmärksamhet, hur har ni tänkt lösa trappan, bygger ni själva eller beställer ni? Ska ni ha något räcke mellan sektionerna sedan? Vad tänker ni er där?
/annann
 
1200 kr! 3500 kr verkar vara ocker!
 
K
740 kr/m2 med mycket eget arbete. Om man räknar alla kostnader för att få tomten klar för plattan, fyllning/grävning av avlopp etc. så tillkommer 45000, men det är ju beroende på hur tomten ser ut.

Grund
Grundsats Dorocell Termogrund 229 m2 80813
Betong, 25.5 m3 37042
Golvvärme, Wirsbo komplett. 27500
Fogskum 334
2 extra armeringsmattor, fogskum, armeringsdistanser 300 st. 1774
Vinkeljärn till garageport + Spirorör tilluft braskamin 1500
Arbete, extra vid gjutning, armering etc. 7000
Dräneringsrör samt Dagvatten rör 2000
Grävning dränering 6000
Fiberduk till dränering + cellplast - Beijer 887
Singel till dränering 3168
Hyra Helikopter, laser, vib för gjutning. 1267
Profiltråd 100M - Beijer 120
Summa Grund                   169405
 
Hej Andreas!

Skulle det gå¨bra att få firmans namn så man kan ringa dem och fråga pris vad jag skulle gå ge!

Mvh Willy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.