Vi funderar lite gran var vi skall bygga och vad det kan komma att kosta med markarbetet! Tomten består nästan uteslutande av berg, där vi tänkt bygga sluttar marken ifrån toppen av berget där vi tänkt ha gaveln till den andra gaveln ca 13 m därifrån med ca 2,5 meter. Finns det någon här som har någon aning om vad som är bäst att göra? fylla med sprängsten, spränga, göra en mur för att ta upp nivåskillnaden och fylla för att sedan gjuta plattan?! Vi har byggnader i närheten av där den nya byggnaden skall stå så vi vill gärna undvika att spränga om det gå! :-/
Tacksam för alla tips!

mvh
 
Kan du berätta vad det är för hus ni ska bygga?
 
Vi tänkte bygga 1 1/2 plans hus! Våran byggrätt i detaljplanen medger inte att bygga sluttningshus, med inredd källare.
 
hej,

det gör inte vår detaljplan heller men vi bygger suteräng ändå och suterängplanet blir då "biarea" på ritningen fast i verkligheten är det bastu+dusch+toa

vi har sprängt som fan och det blir ju inte billigt men det blir bra.
 
Samma här...souterräng. Detaljplanen säger 3.5m väggliv, eller egentligen max 1.5 plan. Vi kommer nu ha vissa fasader med 5m höjd men medelvärdet blir ca 3.5m. Efter lite trixande med utbyggen med lägre takhöjd osv. kunde vi i samråd med kommunen få igenom detta. Vi fick spränga sisådär 170 m3. Allt är inte fakturerat ännu men jag har en budget på markarbeten på 125', vilket jag tror vi kommer klara. Dyrt javisst, men det kostar att fylla också.

Det som brukar sägas om sådana saker är ju att man ska försöka utgå från tomtens naturliga förutsättningar och bygga det hus som passar.
 
Tack för alla svaren! Önskar att vår ekonomi medgav sluttningshus men när jag räknar på det får jag det inte att gå ihop, detta tack vare de extrakostnaderna som källargrunden medför. Vi skulle få lov att spränga ca 200 kubik och då ca 1-2 meter ifrån ett beffintligt hus, vet inte ens om det är möjligt att spränga så nära utan att skada det beffintliga huset...... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.