Hej,

Vi har enligt geoundersökning siltig lera på 0.5-1.5m och sedan siltig lera/lera ner till fast botten på 5m djup. Geoteknikerna ansåg att man borde lägga överlast 2mån innan gjutning för att packa silten/leran men det var inget som husföretaget ansåg sig hinna med.

Det som nu är gjort är att grävaren ansett sig grävt ur de lösa lager han kunde hitta fyllt igen med i snitt 20cm lager med sand och sedan lagt grusbädd för grunden. På detta kommer det läggas en platta med med 30cm cellplastisolering och "tjälbrytare" som går ut ca 0.5 utanför grund.

Är det någon som tror sig veta om detta kan vara tillräckligt ? Sättningar vore ju extremt surt.

Mvh
Fredrik
 
Hemmakatten
Oj, oj, tycker inte detta alls låter bra. Vem tar ansvar för om det blir sättningar? Ni själva eller husföretaget? Vem har skrivit kontrakt med grundläggarna? Ni eller husföretaget. Är det ni som har avtal med grundläggarna lär ju ni själva stå risken för att det blir fel eftersom ni har utlåtandefrån geotekniker. Har ni totalentreprenad o husföretaget upphandlat grundarbetet och de trots geoteknikerna gör grunden på felaktigt sättså blir de ansvariga. Men jag är ganska säker på att de inte ansvarar för grunden. Ett husföretag skulle aldrig sätta sig ansvariga för en felaktig grund. Att de stressar er att göra grund på annat sätt än rekommenderat är förstås förkastligt (men tyvärr tänker nog husföretagen bara på sina egna pengar).

Skulle råda dig att igen ta kontakt med geoteknikerna och be om råd. I det fall markarbetena inte är tillräckliga skulle jag omedelbart stoppa bygget och se till att grunden blir bra, även om du skrivit kontrakt på att du skall ha en grund klar ett visst datum. Krånglar husföretaget så koppla in en jurist.

Att i efterhand justera sättningar är supersvårt, kostar extremt mycket pengar och leder till drastiskt försämrat marknadsvärde på huset.
 
Det där var ju inte någon upplyftande info

Jag är ej säker på att det är slarv (hoppas i alla fall inte det). Husföretaget står för standardgrund och schakt för "perfekta" förhållanden. Det är husföretaget som kontaktat markentreprenören men vi betalar allt arbete utöver standardgrund. Blir osäker nu men det bör ju vara husföretaget som ansvarar för grunden.

Grävaren ansåg att underlaget var bra och han säger att han grävt bort den lösa leran som fanns (och ersatt med sand som packats). På frågan om varför geoföretaget ansåg att man skulle lägga överlast svarade han att det varit mycket regn i långa perioder innan undersökningen gjordes och poängterade återigen att han tyckte det var bra markförhållanden.

Det kan dock tilläggas att stress är en faktor då han fått jobba helg för att hinna med.

Ska kolla saken med kvalitetsansvarig och Geofirman i morgon.

Hemmakatten, hur anser du att underlaget borde ha gjorts ? Vet att vissa i området bara grävt bort översta mullskiktet och vissa har grävt ner sig lite längre. Överlast har dock aldrig förekommit (pga husfirmorna förmodligen)
 
Hemmakatten
Vill poängtera att jag kan väldigt lite om grunder. Inför vårt husbygge läste jag ett par böcker om grundläggning för att förstå vad som gjordes och hur. Exakt hur dina grund- och markarbeten skall göras kan bara experter svara på.

Men det för mig allvarliga, och det som jag reagerade starkt på i ditt inlägg är att geotekniker gjort en besiktning/undersökning och föreslagit åtgärder som nu inte följs.

Ansvarsfrågan är oerhört viktig. På det du skriver "Husföretaget står för standardgrund och schakt för "perfekta" förhållanden. Det är husföretaget som kontaktat markentreprenören men vi betalar allt arbete utöver standardgrund." tolkar jag det som om husföretaget inte är ansvariga för ev. sättningar. Ni har förmodligen ett eget avtal med grävaren.

Vem är detsom gjort geoundersökningen? Är det ni och ni inte följer deras rekommendationer så lär det ju bli ni som blir ansvariga. En grävare är inte geotekniker, dessutom vill han bara få detta färdigt och få sina pengar. Står det i avtalet med grävaren att han ansvarar för markförhållandena? Nej, det gör det förmodligen inte.

Inte meningen att göra er upprörda, men grunden är det viktigaste på hela huset. Kan kosta hur mkt som helst i både pengar, besvär och värdeminskning OM det blir fel (vilket kanske inte syns förrän om många år).
 
Hej,

Jag har pratat med vår KA och projektledare idag. Båda tycker att jag kan vara helt lugn då överlasten "bara" var en rekommendation, alternativet var ju att gräva ut vilket grävaren anser sig ha gjort ner till fast underlag. KA har inspekterat schaktbotten och tyckte att underlaget var bra.

Vi har aldrig skrivit något avtal med grävare utan det görs av Götenehus genom entreprenören som bygger huset. Vi kan därmed aldrig ställas ansvariga för eventuella fel.

Tänker försöka släppa det här nu även om det alltid är lätt att oroa sig..
 
Hemmakatten
Skönt att allt verkar okej. :)
Det var som sagt inte meningen att skrämma upp er. Men ju mer man läser och lär både här o på annat håll desto mer inser man hur lätt saker o ting kan gå fel.
Nu har du kollat och dubbelkollat med både KA och projektledare och kan fortsätta bygget utan att vara orolig. Lycka till med allt!
 
vad menas med "lösa lager" som grävaren tagit bort? (vad innehöll det jämfört med resten ner till 5 meter?

om man har siltig lera/lera ner till 5 m djup, har man inte då ett löst lager på 5 meter?

hur djupt grävde grävaren ur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.