Det blir platta på mark för mig. En lite speciell sådan. Jag vill ha 80cm frigång från mark till golvnivå. Dessutom behöver jag 100-120cm frigång på ett ställe för att kunna installera Luft/Vatten-värmepump. Hur löser jag det på bästa sätt? Se bilder.

Ett sätt jag tänkt på är att bygga två eller varv med lecablock eller liknande och fylla med makadam inuti för att sedan placera kantelement som på ett normalt bygge. Det är dock inte viktigt att elementen är snyggt putsade på utsidan då det ska gå panel nästan ända ner till marknivå.

Rätt tänkt? Hur hade ni byggt upp grunden?

En av anledningarna till att jag vill göra detta är att jag redan nu behöver fylla upp med nästan 1m material för att komma upp till vägnivå. Sedan är det ytterligare drygt 125cm för att nå upp till golvnivå, eller drygt 100 till sockelnivå. Det blir drygt 250cm slänt ner till tomtgräns 4m bort på kortsidan och 100cm på långsidan. Den sortens tomt vill jag inte ha.


fasad nordväst.png

sektion.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nybyggnadskarta.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade gjutit en sula under tänkt lecablock längs med ytterväggarna. Alternativt även gjutet upp väggen till underkant platta och då hoppat lecablock.
Sen packat med makadam innanför grundmuren.
Isolera utanför grundmuren och under plattan som läggs direkt på grundmuren. Inga L-element.
 
Ok, sula hänger jag med på, me jag hänger inte riktigt med i hur du menar med ditt alternativ med grundmur osv. Kan du rita en bild?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ursäkta de sneda linjerna på bilden, men snabbt skissat hur jag menar.
Jag hade satt putsade i-element på utsida grund mur. Fyllt upp med packad fyllning innanför sen isolerat under plattan som om platta på mark.
 
Tack för den fina bilden IngAndy! Antar jag rätt att du väljer den typen av konstruktion framför mr_bygg 's lecagrundmur för att den bryter köldbryggan bättre? Varför väljer du putsade I-element istället för L-element? Med L-element hade köldbryggan brutits mer effektivt.

Tack för länken mr_bygg! Det var ungefär så jag tänkte. Dock undrar jag om lecablocken försämrar plattans u-värde, jämfört med IngAndys bild.
 
jag hade valt i-element istället för L-element för att inte få cellplast mellan betongkonstruktioner. Hade inte velat riskera att den tog skada och sjönk ihop och orsaka sättningar.

Men vill du köra med leca, så mura upp med på sulan med isoler-element på utsidan mur. Lecan isolerar bättre än betong så isolerförmågan i ytterkant plattan bör bli bättre.
 
Ok, men på din bild har du isolerat under sulan. Riskerar det inte sättningar? Eller är den biten såpass avlastad?
 
Går väl även att beställa riktigt höga kantelement så får man ju även plats med sjukt mycket isolering, gjöt nyss med 60cm höga element och 50 cm cellplast och 30 cm cellplast under kantbalken.
 
Ja, jag kan tänka mig att det går att beställa, men vad hamnar det på för kostnad per m2? 80cm cellplast?!! Risk för komprimering?
 
kuntri skrev:
Ok, men på din bild har du isolerat under sulan. Riskerar det inte sättningar? Eller är den biten såpass avlastad?
Gick kanske lite för snabbt när jag skissade. Strunta i isoleringen under grundsulan om man inte vill ha något plant att gjuta på. Tjälisolera istället utanför grundmuren i erforderlig omfattning.
 
Cellplast är ju inte så dyrt, samt att du ju även ersätter annat fyllnadsmaterial samt transport utläggning och komprimering av detta, skulle bli förvånad om cellplasten blir märkbart dyrare..

Angående komprimeringen så torde det inte vara något problem, dy bygger ju vägar mm på cellplast, här byggde de precis en påfart till en bro med staplad cellplast som grund höjden på cellplastpyramiden var minst 5-6 m som sedan täcktes med lite makadam och en asfaltsväg. Förmodar att cellplasten var ett billigare alternativ att bygga med då det även ligger en bergtäkt runt hörnet.

Fick riktigt bra pris på mitt grundpaket från legalett i älvängen.

kuntri skrev:
Ja, jag kan tänka mig att det går att beställa, men vad hamnar det på för kostnad per m2? 80cm cellplast?!! Risk för komprimering?
 
IngAndy skrev:
Gick kanske lite för snabbt när jag skissade. Strunta i isoleringen under grundsulan om man inte vill ha något plant att gjuta på. Tjälisolera istället utanför grundmuren i erforderlig omfattning.
Efter lite googlande så verkar det helt rimligt att ha isolering under sulan! Det gäller bara att använda XPS eller EPS med ett högre S-tal så det tål högre tryck.
 
K
Hur gjorde du? Vi ville också ha lite högre på en sida men fick strunta i det till sist och ha en liten slänt ner på den sidan.
 
Jag körde 90cm L-kantblock runt hela plattan för att nå upp till rätt höjd på huset. 78cm fyllning av cellplast S100 tror jag det blev. S200 under kantbalken. Det vart lättare/billigare att fylla allt med isolering än att fylla och kompaktera med grus.

Ritning som visar konstruktion av grund med L-kantblock och cellplastisolering för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.