Hej,
hoppas någon därute kan ge mig lite tips inför vårt närstående val. Vi står inför faktum att det är dags att på allvar bestämma om vi skall välja (konstruera in) ingjutna rör i plattan för den vattenburna golvvärme eller om vi hoppar över golvvärme helt och hållet. Har hört positivt/negativt om båda varianterna.
Skulle vara tacksam om ni som har platta på mark, skriver några ord och berättar om just era erfarenheter och de positiva såväl som negativa överraskningar ni fått, t.ex.
* värmekostnaden - högre/lägre än beräknat
* komforten - golven kallare/varmare än beräknat utan golvvärme
etc. etc.

Man undrar ju om man är dum som ens överväger att inte ha golvvärme? Men samtidigt vill väl alla hålla sina värmekostnaderna nere(?) eller är det en försumbar kostnad om grundarbetet utförs på rätt sätt?

Byggfakta:
- 1 1/2 plans trähus (lösvirke) ca 150 kvm
- Platta på mark enl. http://www.isodran.com/ klicka på länken "GOLV/PLATTA PÅ MARK". Med eller utan vattenslingor i plattan.
- Bottenvåning: Golvvärme alt. vattenradiatorer
- Övervåning: Vattenradiatorer + elslingor i badrummet.
- Frånluftsvärmepump + kamin

Om någon av er har ungefär liknande förutsättningar som ovan men har golvvärme, hur mycket drar ert hus i värmekostnad (räknat i kW) per år? Mitt förra hus, byggt -89, på 140 kvm drog ca 13000 kW/år (frånluftsvärmepump + vattenradiatorer ). Ganska lagom tycker jag.

Tacksam för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.