Hjälp!

Vi har just köpt ett hus där det vid besiktningen visade sig att det finns fukt i grunden. :(

Det är platta på mark, byggt -79 och ca 95 kvm på bottenvåningen. Enligt besiktningsmannen måste alla golv bytas och en undertrycksventilation installeras. Säljarn är beredd att stå för hela kostnaden (annars kan vi häva köpet). Vi vill ha huset och måste få fram prisuppgifter. Vi tänker oss att köpa huset till reducerat pris så vi har full koll på att åtgärderna blir bra.

Någon med erfarenhet av detta?

Vad kan man räkna med för kostnad att byta golvet?
Drar det med sig omtapetsering också?
Nya trägolv i hela huset.
Vad kostar en undertrycksventilation?
Badrum ca 7 kvm nya tätskikt?
Hela nederdelen av köket antar jag ryker...
Drar det med sig annat som jag glömt?

Väldigt tacksam för svar / Micke
 
Priset varierar naturligtvis beronde på vilka åtgärder som behöver utföras samt vilka material etc. som används. Det finns tex. några olika system för ventilerade golv som är olika dyra att lägga in. Om ni dessutom behöver byta syllen så kostar givetvis även detta en bra slant. Jag tror att många byggare räknar på mellan 1000:- och 2000:- /m för syllbyte och mellan 500:- och 1000:- /m2 för ventilerade golv. (+moms givetvis :() Utöver detta komer rivning, installation av fläkt mm.
Hur ser det ut ovanpå plattan idag? Ligger isoleringen ovanpå plattan eller ligger den under? Hur har fukten upptäkts? Finns det problem med/tecken på mögel, röta, dålig lukt etc?
I ett värsta senario måste ni riva ut alla golv, kapa ytterväggarna i minst fönsterhöjd och byta isolering, byta all syll, lägga in ventilerade golv, installera fläkt samt återställa väggar, golv etc.
Ett sådant arbete kommer enligt min uppfattning att kosta över 300000:-
Bäst är förståss att kontakta några olika byggfirmor och ta in offerter.

Sen är det ju inte säkert att säljaren är villig att stå för allt detta. Nya golv, tapeter, etc. kan ju anses som en standardhöjning och bekostas i sånna fall normalt inte av säljaren. Hur stor standardhöjningen är beror givetvis på ytskiktens skick idag.
 
Tackar för lite siffror!
Isoleringen, frigoliten (eller heter det cellplast?) ligger ovanpå plattan med med ett lager plast mellan.
Fukten upptäktes vid överlåtelsebesiktning då man gjorde hål i golvet. Innan dess kände varken jag eller min sambo någon lukt. Säljaren var också helt omedveten om problemet.
Säljaren verkar redo att stå för de allra flesta kostnaderna. Svårt bara att veta vilken väg man ska gå.
De som kan något om detta verkar anse att det inte är något problem om man åtgärdar det på ett bra sätt...?
Frågan är om man t ex får ner priset 400 000:-, kan man då vara helt säker på att det blir en bra affär?

Jobbigt, jobbigt detta :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.